DEDU - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals
Permanent URI for this collection
Artigo ou um editorial publicado numa revista científica.
(Aceite; Publicado; Actualizado).
Pesquisar Copyright
Browse
Browsing DEDU - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals by Title
Now showing 1 - 10 of 44
Results Per Page
Sort Options
- Aprender é estar quietinho e fazer coisas a sério: perspectivas de crianças em idade pré-escolar sobre a aprendizagemPublication . Arroz, Ana Margarida Moura; Figueiredo, Maria Pacheco; Sousa, DulceAdoptando uma abordagem interpretativa orientada para a descoberta e um dispositivo técnico qualitativo de análises descritivo-interpretativas de entrevistas individuais e de observações das dinâmicas educativas, este estudo explora o modo como 28 crianças, de cinco e seis anos, de dois Jardins de Infância (JI) da ilha Terceira (Açores, Portugal), perspectivam a aprendizagem. Os modos qualitativamente distintos dos alunos conceberem a aprendizagem constitui uma problemática a que tem sido dado algum relevo noutros níveis de ensino, mas que não colhe ao nível pré-escolar idêntica atenção. Uma análise fenomenográfica permitiu identificar quatro modos distintos de conceber a aprendizagem, como: "fazer coisas", "o que nos é ensinado", "saber mais coisas" e "útil para o futuro". A partir dos argumentos com que as crianças diferenciam o que se aprende do que não se aprende resultaram, através de uma análise temática, seis critérios de demarcação com ocorrência diferenciada: "trabalhar versus brincar", "actividade versus passividade", "actividade dirigida pelo adulto", "obrigatoriedade das actividades", "informalidade dos espaços onde não há aprendizagem" e "adequação versus desadequação comportamental a um modelo de um aprendiz tradicional"
- Association Study of 83 Candidate Genes for Bipolar Disorder in Chromosome 6q Selected Using an Evidence-Based Prioritization AlgorithmPublication . Bigdeli, Bernard; Maher, Brion S.; Zhao, Zhongming; Sun, Jingchun; Medeiros, Helena; Akula, Nirmala; McMahon, Francis J.; Carvalho, Célia; Ferreira, Susana R.; Azevedo, Maria H.; Knowles, James A.; Pato, Michele T.; Pato, Carlos N.; Fanous, Ayman H.Background: Prior genome-scans of bipolar disorder have revealed chromosome 6q22 as a promising candidate region. However, linkage disequilibrium (LD) mapping studies have yet to identify replicated susceptibility loci. Methods: We analyzed 1,422 LD-tagging single nucleotide polymorphisms (SNPs) in 83 genes to test single-marker and locus-wide evidence of association with bipolar disorder in the NIMH Genetics Initiative bipolar pedigrees and the Portuguese Island Collection (PIC) (N = 1,093 in 528 informative pairs). Both studies previously demonstrated significant evidence of linkage to 6q. SNPs were genotyped using an Illumina iSelect genotyping array which employs the Infinium assay. Evidence of single-marker association was assessed using the generalized disequilibrium test (GDT). Empirical estimates of gene-wide significance were obtained by permutation (via 100,000 gene-dropping simulations) of Fisher's combined test of P-values for each locus. Results: No single variant yielded significant experiment-wide evidence of association, for either the combined sample or in each subsample. Our gene-dropping simulations identified nominally significant gene-wide associations with multiple loci, of which NT5DC1 in the NIMH subsample and CCNC in the PIC were the strongest candidates. However, no one gene consistently exceeded empirical significance criteria in both independent samples or survived Bonferroni correction for the number of genes tested. Conclusions: Using a gene-based approach to family-based association, we identified gene-wide associations with several genes, though no single locus was significantly associated with bipolar disorder in both cohorts. This suggests that chromosome 6q may harbor multiple susceptibility loci or that complex patterns of LD in this region may confound approaches based on common SNPs.
- Attitudes towards mental health problems scale : Confirmatory factor analysis and validation in the Portuguese populationPublication . Cabral, Joana Moura; Carvalho, Célia; Motta, Carolina; Sousa, Marina; Gilbert, PaulSeveral studies about stigmatization and shame toward mental health problems have contributed to minimizing the impact of these negative attitudes on people diagnosed with mental illnesses, on their families and on their communities. The Attitudes Towards Mental Health Problems Scale (ATMHP) is a self-report scale aimed at the assessment of attitudes toward mental health that involve several factors relating to attitudes and shame (internal, external, and reflected shame) when facing mental health problems. The goal of the current study was to translate, and to adapt this scale to the Portuguese population, and to study its psychometric properties in a sample of Azorean adults with and without psychiatric problems. The scale was administered to 411 participants with ages between 19 and 81 years. Confirmatory factor analysis was carried out on the initial model proposed by the authors of the ATMHP, and results showed a poor adjustment. An alternative model comprising an additional factor was tested and presented good model fit indices. Based on the alternative model, further analysis revealed that the scale has good psychometric properties.
- Avaliação das disciplinas de projecto educacional em...: articulação curricular e mobilização pedagógica no plano curricular da licenciatura em educação de infância da Universidade dos AçoresPublication . Santos, Ana Isabel; Figueiredo, Maria Pacheco; Arroz, Ana Margarida MouraAs disciplinas de Projecto Educacional em Conhecimento Lógico-Matemático e em Linguagem iniciam uma componente curricular que visa fundamentar e actualizar os conteúdos de cada área curricular e definir os contornos pedagógicos da área, mobilizados através de projectos pedagógicos de intervenção específicos. Uma vez que a estruturação da matriz curricular em questão torna explícita a ligação entre as diferentes disciplinas e os contributos esperados de cada urna delas para as de “Projecto Educacional em...” , sendo, mesmo, consideradas como pré-requisitos, interessa avaliar a real articulação entre essas disciplinas, à luz das dificuldades detectadas. Os dados obtidos na avaliação do funcionamento das disciplinas assumem relevância para diferentes dimensões do Projecto AVAL, projecto que visa avaliar a concretização dos objectivos pedagógicos propostos no plano curricular. A análise desses dados permitiu-nos avançar com a sugestão de aspectos que necessitam de reflexão e reformulação por parte do corpo docente.
- Characterization and Predictors of Community Integration of People with Psychiatric Problems : Comparisons with the General PopulationPublication . Cabral, Joana Moura; Carvalho, Célia; Motta, Carolina; Sousa, MarinaCommunity integration is a construct that an increasing body of research has shown to have a significant impact on the wellbeing and recovery of people with psychiatric problems. However, there are few studies that explore which factors can be associated and predict community integration. Moreover, community integration has been mostly studied in minority groups, and current literature on the definition and manifestation of community integration in the general population is scarcer. Thus, the current study aims to characterize community integration and explore possible predictor variables in a sample of participants with psychiatric problems (PP, N=183) and a sample of participants from the general population (GP, N=211). Results show that people with psychiatric problems present above average values of community integration, but are significantly lower than their healthy counterparts. It was also possible to observe that community integration does not vary in terms of the sociodemographic characteristics of both groups in this study. Correlation and multiple regression showed that, among several variables that literature present as relevant in the community integration process, only three variables emerged as having the most explanatory value in community integration of both groups: sense of community, basic needs satisfaction and submission. These results also shown that those variables have increased explanatory power in the PP sample, which leads us to emphasize the need to address this issue in future studies and increase the understanding of the factors that can be involved in the promotion of community integration, in order to devise more effective interventions in this field.
- The Clinical Interview for Psychotic Disorders (CIPD) : development and expert evaluationPublication . Martins, Maria J.; Carvalho, Célia; Castilho, Paula; Pereira, Ana Telma; Macedo, AntónioBackground: New treatment approaches for psychosis indicate that effective interventions require a therapeutic focus on emotional regulation, cognitive appraisals, and functioning. Efficacy of psychotherapeutic interventions’ evaluation has changed from exclusively assessing symptom frequency/severity to a comprehensive and functional assessment of interference, functioning, and the relationship people have with symptoms. This shift led to new needs in clinical assessment. This study aimed to develop and submit to expert evaluation a new clinical interview for psychotic disorders which considers the new needs of the field. Methods: CIPD was developed by a multidisciplinary team considering the DSM-5 criteria for psychotic and affective disorders. Relevant information was retrieved from leading research in the area of assessment and evaluation of interventions in psychosis. An expert panel of recognized professionals in the main areas of mental health evaluated each question of the interview (5-point Likert scale) regarding pertinence and clarity. Results: A detailed description of CIPD is presented. Results from the experts’ evaluation showed that, overall, the CIPD questions were evaluated as pertinent and clear for the target population. Conclusion: CIPD assesses both diagnosis or presence of psychotic symptoms and symptoms’ psychosocial correlates. Psychotherapy and pharmacotherapy may benefit from CIPD since it may detect subtle changes caused by intervention and changes in areas other than symptom reduction.
- Common polygenic variation contributes to risk of schizophrenia and bipolardisorderPublication . Purcell, S. M.; Wray, N. R.; Stone, J. L.; Visscher, P. M.; O'Donovan, M. C.; Sullivan, P. F.; Sklar, P.; Leader, S. M.; Ruderfer, D. M.; McQuillin, A.; Morris, D. W.; O'Dushlaine, C. T.; Corvin, A.; Holmans, P. A.; Macgregor, S.; Gurling, H.; Blackwood, D. H.; Craddock, N. J.; Gill, M.; Hultman, C. M.; Kirov, G. K.; Lichtenstein, P.; Muir, W. J.; Owen, M. J.; Pato, Carlos N.; Scolnick, E. M.; St Clair, D.; Williams, N. M.; Georgieva, L.; Nikolov, I.; Norton, N.; Williams, H.; Toncheva, D.; Milanova, V.; Helander, E. F.; Kenny, E.; Quinn, E. M.; Choudhury, K.; Datta, S.; Pimm, J.; Thirumalai, S.; Puri, V.; Krasucki, R.; Lawrence, J.; Quested, D.; Bass, N.; Crombie, C.; Fraser, G.; Leh, K. S.; Walker, N.; Black-wood, D. H.; McGhee, K. A.; Pickard, B.; Malloy, P.; Maclean, A. W.; Van Beck, M.; Pato, Michele T.; Medeiros, Helena; Middleton, Frank A.; Carvalho, Célia; Morley, C.; Fanous, Ayman H.; Conti, D.; Knowles, James A.; Ferreira, Carlos Paz; Macedo, António; Kirby, A. N.; Ferreira, M. A.; Daly, M. J.; Cham-bert, K.; Kuruvilla, F.; Gabriel, S. B.; Ardlie, K.; Moran, J. L.Schizophrenia is a severe mental disorder with a lifetime risk of about 1%, characterized by hallucinations, delusions and cognitive deficits, with heritability estimated at up to 80%. We performed a genome-wide association study of 3,322 European individuals with schizophrenia and 3,587 controls. Here we show, using two analytic approaches, the extent to which common genetic variation underlies the risk of schizophrenia. First, we implicate the major histocompatibility complex. Second, we provide molecular genetic evidence for a substantial polygenic component to the risk of schizophrenia involving thousands of common alleles of very small effect. We show that this component also contributes to the risk of bipolar disorder, but not to several non-psychiatric diseases.
- Conceções dos educadores portugueses sobre a linguagem escrita : um estudo de casoPublication . Santos, Ana Isabel; Martins, Margarida AlvesO presente artigo pretende dar conta dos resultados de uma investigação realizada junto de um grupo de 18 educadoras de infância a trabalhar em escolas da rede pública da Ilha Terceira, Açores, Portugal, cujo objetivo foi o de compreender a sua perspetiva acerca da abordagem à linguagem escrita no âmbito da educação de infância. Foram avaliados aspetos como a posição pedagógica e metodológica que as educadoras afirmam adotar na sua intervenção pedagógica e os processos de aprendizagem que afirmam privilegiar como promotores da literacia nas suas salas. A entrevista realizada durante o segundo trimestre do ano escolar permitiu concluir que a forma de pensar destas educadoras, acerca do desenvolvimento da linguagem escrita, caracteriza-se, basicamente, pelo distanciamento relativamente a uma perspetiva emergente da literacia, centrada nas crianças, pela atribuição de uma acentuada importância às atividades e estratégias de intervenção direta e pelo défice de conhecimentos sobre a forma como se desenvolvem os processos de leitura e escrita em crianças pré-escolares.
- Concepções de professores sobre currículo e culturaPublication . Silveira, Maria Cristina de Oliveira; Sousa, FranciscoA incorporação dos termos “cultura” e “currículo” no discurso dos docentes não garante que estes concebam toda a amplitude que essas palavras abarcam, tampouco percebam claramente, e com sentido crítico, as relações que medeiam o diálogo entre os dois conceitos. O presente artigo debruça-se sobre um pequeno estudo cujo objetivo foi compreender concepções de currículo veiculadas por professores e sobre as influências mútuas entre currículo e cultura reconhecidas pelos próprios. A metodologia do estudo assentou em entrevistas. Foram entrevistados 42 professores brasileiros dos ensinos Fundamental, Médio e Superior, que lecionam nas redes pública e privada. Após uma breve discussão sobre a noção de currículo e de cultura, à luz da Teoria Curricular, é feita a apresentação e análise do discurso dos professores. Os resultados sugerem que, embora o Brasil tenha avançado bastante nos estudos curriculares, produzindo materiais de reconhecida importância nesse campo de estudo, esse conhecimento não chega de forma efetiva, ampla e democrática aos professores, o que sugere que alguns aspectos da formação de professores devem ser repensados, de modo a favorecer uma profissionalidade mais consciente das questões curriculares.
- La construcción de la autonomía profesional docente: el caso del Movimiento de la Escuela Moderna en las Azores (Portugal)Publication . González, Pedro FranciscoLa construcción de la identidad profesional, el reconocimiento y desarrollo de la capacidad de autonomía, la convicción de que la formación pasa necesariamente por un trabajo de cooperación, así como la construcción de respuesta a las exigencias del mundo contemporáneo y la certeza de que la "educabilidad" del alumno son objetivos y motor del proceso de construcción de la profesión para un grupo de docentes que, a lo largo de los últimos diez años, se viene dedicando, sistemática e "obsesivamente", a esta tarea.