DEDU - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals
Permanent URI for this collection
Artigo ou um editorial publicado numa revista científica.
(Aceite; Publicado; Actualizado).
Pesquisar Copyright
Browse
Browsing DEDU - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 44
Results Per Page
Sort Options
- Avaliação das disciplinas de projecto educacional em...: articulação curricular e mobilização pedagógica no plano curricular da licenciatura em educação de infância da Universidade dos AçoresPublication . Santos, Ana Isabel; Figueiredo, Maria Pacheco; Arroz, Ana Margarida MouraAs disciplinas de Projecto Educacional em Conhecimento Lógico-Matemático e em Linguagem iniciam uma componente curricular que visa fundamentar e actualizar os conteúdos de cada área curricular e definir os contornos pedagógicos da área, mobilizados através de projectos pedagógicos de intervenção específicos. Uma vez que a estruturação da matriz curricular em questão torna explícita a ligação entre as diferentes disciplinas e os contributos esperados de cada urna delas para as de “Projecto Educacional em...” , sendo, mesmo, consideradas como pré-requisitos, interessa avaliar a real articulação entre essas disciplinas, à luz das dificuldades detectadas. Os dados obtidos na avaliação do funcionamento das disciplinas assumem relevância para diferentes dimensões do Projecto AVAL, projecto que visa avaliar a concretização dos objectivos pedagógicos propostos no plano curricular. A análise desses dados permitiu-nos avançar com a sugestão de aspectos que necessitam de reflexão e reformulação por parte do corpo docente.
- Contributos da Psicologia para o estudo da indisciplina na sala de aulaPublication . Caldeira, Suzana Nunes; Rego, Isabel EstrelaAs preocupações de professores, pais e educadores em geral relativamente ao comportamento escolar dos alunos têm-se acentuado consideravelmente nas últimas duas décadas. Algumas das razões em que assentam tais preocupações ateem-se ao aumento significativo do número de alunos que apresentam comportamento escolar desviante, à gravidade desses mesmos comportamentos e ao seu aparecimento em populações escolares cada vez mais jovens. Neste trabalho é apresentado um estudo que, numa perspectiva descritiva e exploratória, pretendeu conhecer a opinião de professores sobre os problemas de comportamento na sala de aula. Concebeu-se, a partir de um primeiro levantamento, algumas situações de desvio em classe, submetendo-as, depois, ao julgamento de professores do 3º ciclo de escolas secundárias de Ponta Delgada, Açores. Pretendeu-se, assim, conhecer as situações de desvio a que esses professores atribuíam maior gravidade, os factores que acreditavam constituir agentes facilitadores da indisciplina na sala de aula e os tipos de intervenções que consideravam mais eficazes na resolução dessas situações. Na opinião dos professores inquiridos: a) as situações mais graves são as que contêm um elemento de agressividade, especialmente se o mesmo é direccionado para o professor; b) a personalidade do aluno é a principal causa das situações de disrupção; c) a prevenção e a superação de situações de indisciplina na sala de aula passa, em primeiro lugar, por uma intervenção focalizada no aluno.
- Genome-wide scan in Portuguese Island families implicates multiple loci in bipolar disorder : fine mapping adds support on chromosomes 6 and 11Publication . Pato, Carlos N.; Pato, Michele T.; Kirby, A. N.; Petryshen, T. L.; Medeiros, Helena; Carvalho, Célia; Macedo, António; Dourado, A.; Coelho, I.; Valente, J.; Soares, M. J.; Ferreira, Carlos Paz; Lei, M.; Verner, A.; Hudson, T. J.; Morley, C. P.; Kennedy, J. L; Azevedo, Maria H.; Daly, M. J.; Sklar, P.As part of an extensive study in the Portuguese Island population of families with multiple patients suffering from bipolar disorder and schizophrenia, we performed an initial genome-wide scan of 16 extended families with bipolar disorder that identified three regions on chromosomes 2, 11, and 19 with genome-wide suggestive linkage and several other regions, including chromosome 6q, also approached suggestive levels of significance. Dick et al. [2003: Am J Hum Genet 73:107-114] recently reported in a study of 250 families with bipolar disorder a maxLOD score of 3.61 near marker D6S1021 on chromosome 6q. This study replicates this finding having detected a peak NPL = 2.02 (P = 0.025) with the same marker D6S1021(104.7 Mb). Higher-density mapping provided additional support for loci on chromosome 6 including marker D6S1021 with an NPL = 2.59 (P = 0.0068) and peaking at marker D6S1639 (125 Mb) with an NPL = 3.06 (P = 0.0019). A similar pattern was detected with higher-density mapping of chromosome 11 with an NPL = 3.15 (P = 0.0014) at marker D11S1883 (63.1 Mb). Simulations at the density of our fine mapping data indicate that less than 1 scan out of 10 would find two such scores genome-wide in the same scan by chance. Our findings provide additional support for a susceptibility locus for bipolar disorder on 6q, as well as, suggesting the importance of denser scans.
- Genomewide Linkage Analysis of Bipolar Disorder by Use of a High Density Single-Nucleotide–Polymorphism (SNP) Genotyping Assay : A Comparison with Microsatellite Marker Assays and Finding of Significant linkage to Chromosome 6q22Publication . Middleton, Frank A.; Pato, Michele T.; Gentile, Karen; Morley, C. P.; Zhao, X.; Eisener, A. F.; Brown, A.; Petryshen, T. L.; Kirby, A. N.; Medeiros, Helena; Carvalho, Célia; Macedo, António; Dourado, A.; Coelho, I.; Valente, J.; Soares, M. J.; Ferreira, Carlos Paz; Lei, M.; Azevedo, Maria H.; Kennedy, J. L.; Daly, M. J.; Sklar, P.; Pato, Carlos N.We performed a linkage analysis on 25 extended multiplex Portuguese families segregating for bipolar disorder, by use of a high-density single-nucleotide-polymorphism (SNP) genotyping assay, the GeneChip Human Mapping 10K Array (HMA10K). Of these families, 12 were used for a direct comparison of the HMA10K with the traditional 10-cM microsatellite marker set and the more dense 4-cM marker set. This comparative analysis indicated the presence of significant linkage peaks in the SNP assay in chromosomal regions characterized by poor coverage and low information content on the microsatellite assays. The HMA10K provided consistently high information and enhanced coverage throughout these regions. Across the entire genome, the HMA10K had an average information content of 0.842 with 0.21-Mb intermarker spacing. In the 12-family set, the HMA10K-based analysis detected two chromosomal regions with genomewide significant linkage on chromosomes 6q22 and 11p11; both regions had failed to meet this strict threshold with the microsatellite assays. The full 25-family collection further strengthened the findings on chromosome 6q22, achieving genomewide significance with a maximum nonparametric linkage (NPL) score of 4.20 and a maximum LOD score of 3.56 at position 125.8 Mb. In addition to this highly significant finding, several other regions of suggestive linkage have also been identified in the 25-family data set, including two regions on chromosome 2 (57 Mb, NPL = 2.98; 145 Mb, NPL = 3.09), as well as regions on chromosomes 4 (91 Mb, NPL = 2.97), 16 (20 Mb, NPL = 2.89), and 20 (60 Mb, NPL = 2.99). We conclude that at least some of the linkage peaks we have identified may have been largely undetected in previous whole-genome scans for bipolar disorder because of insufficient coverage or information content, particularly on chromosomes 6q22 and 11p11.
- Genome-wide scan in Portuguese Island families identifies 5q31-5q35 as a susceptibility locus for schizophrenia and psychosisPublication . Sklar, P.; Pato, Michele T.; Kirby, A. N.; Petryshen, T. L.; Medeiros, Helena; Carvalho, Célia; Macedo, António; Dourado, A.; Coelho, I.; Valente, J.; Soares, M. J.; Ferreira, Carlos Paz; Lei, M.; Verner, A.; Hudson, T. J.; Morley, C. P.; Kennedy, J. L.; Azevedo, Maria H.; Lander, E.; Daly, M. J.; Pato, Carlos N.Schizophrenia is a common psychiatric disorder with a complex genetic etiology. To understand the genetic basis of this syndrome in Portuguese Island populations, we performed a genome-wide scan of 29 families with schizophrenia, which identified a single region on 5q31-5q35 with strong linkage (NPL=3.09, P=0.0012 at D5S820). Empirical simulations set a genome-wide threshold of NPL=3.10 for significant linkage. Additional support for this locus in schizophrenia comes from higher-density mapping and mapping of 11 additional families. The combined set of 40 families had a peak NPL=3.28 (P=0.00066) at markers D5S2112-D5S820. These data and previous linkage findings from other investigators provide strong and consistent evidence for this genomic region as a susceptibility locus for schizophrenia. Exploratory analyses of a novel phenotype, psychosis, in families with schizophrenia and bipolar disorder detected evidence for linkage to the same markers as found in schizophrenia (peak NPL=3.03, P=0.0012 at D5S820), suggesting that this locus may be responsible for the psychotic symptoms observed in both diseases.
- La prevención de la indisciplina. Estudios en escuelas portuguesasPublication . Caldeira, Suzana NunesEste artículo pretende compartir algunas ideas sobre el fenómeno de la indisciplina escolar, tomando como referente el escenario portugués. El artículo está enfocado en la perspectiva preventiva de la indisciplina, presenta resultados y tendencias de la investigación portuguesa y apunta hacia la importancia de la formación de los profesores en esta área.
- Curriculum making on the edge of Europe in the age of globalization: two alternative scenariosPublication . Sousa, FranciscoCom este artigo, tenciono discutir algumas possíveis implicações da posição ultra-periférica da região onde vivo – os Açores – para a construção curricular. Nessa discussão, terei em conta os actuais debates sobre a globalização e também o facto de o Governo Regional dos Açores, através da sua Secretaria Regional da Educação e Cultura, ter recentemente iniciado um processo de criação e implementação de um currículo regional para o ensino básico.
- Rare chromosomal deletions and duplications increase risk of schizophreniaPublication . Craddock, N. J.; Gill, M.; Hultman, C. M.; Lichtenstein, P.; McQuillin, A.; Pato, Carlos N.; Ruderfer, D. M.; Owen, M. J.; St Clair, David; Sullivan, P. F.; Sklar, P.; Purcell, S. M.; Stone, J. L; Korn, Joshua; Macgregor, S.; Morris, D. W.; O'Dushlaine, C. T.; Daly, M. J.; Visscher, P. M.; Holmans, P. A.; Scolnick, E: M.; Williams, N. M.; Georgieva, L.; Nikolov, I.; Norton, N.; Williams, H.; Toncheva, D.; Milanova, V.; Thelander, Emma F.; Sullivan, P. F.; Kenny, E.; Waddington, John L.; Choudhury, K.; Datta, S.; Pimm, J.; Thirumalai, S.; Puri, V.; Krasucki, R.; Lawrence, J.; Quested, D.; Bass, N.; Curtis, David; Gurling, H.; Crombie, C.; Fraser, G.; Kwan, Soh Leh; Walker, N.; Muir, W. J.; McGhee, K. A.; Pickard, B.; Malloy, P.; Maclean, A. W.; Van Beck, Margaret; Visscher, P. M.; Pato, Michele T.; Medeiros, Helena; Middleton, Frank A.; Carvalho, Célia; Morley, C.; Fanous, Ayman H.; Conti, D.; Knowles, James A.; Ferreira, Carlos Paz; Macedo, António; Azevedo, Maria H.; McCarroll, Steve A.; Daly, M. J.; Chambert, Kimberly; Gates, CaseySchizophrenia is a severe mental disorder marked by hallucinations, delusions, cognitive deficits and apathy, with a heritability estimated at 73–90% (ref. 1). Inheritance patterns are complex, and the number and type of genetic variants involved are not understood. Copy number variants (CNVs) have been identified in individual patients with schizophrenia and also in neurodevelopmental disorders, but large-scale genome-wide surveys have not been performed. Here we report a genome-wide survey of rare CNVs in 3,391 patients with schizophrenia and 3,181 ancestrally matched controls, using high-density microarrays. For CNVs that were observed in less than 1% of the sample and were more than 100 kilobases in length, the total burden is increased 1.15-fold in patients with schizophrenia in comparison with controls. This effect was more pronounced for rarer, single-occurrence CNVs and for those that involved genes as opposed to those that did not. As expected, deletions were found within the region critical for velo-cardio-facial syndrome, which includes psychotic symptoms in 30% of patients (12). Associations with schizophrenia were also found for large deletions on chromosome 15q13.3 and 1q21.1. These associations have not previously been reported, and they remained significant after genome-wide correction. Our results provide strong support for a model of schizophrenia pathogenesis that includes the effects of multiple rare structural variants, both genome-wide and at specific loci.
- Is there a school discipline crisis? : What teachers and students think about?Publication . Caldeira, Suzana Nunes; Rego, Isabel EstrelaO presente artigo diz respeito às concepções de alunos e professores relativamente à disciplina na escola e visa contribuir para a compreensão deste fenómeno nas escolas portuguesas, particularmente nas escolas da Região Autónoma dos Açores. Hoje em dia, há uma tendência para acreditar que toda a escola é indisciplinada, que a escola é, cada vez mais, um lugar onde os alunos aprendem comportamentos disruptivos, em vez de ser um lugar que gera novas e interessantes contribuições para o projeto de vida dos alunos. Esta concepção compreende, pelo menos, dois tipos de perigos: pode corresponder (1) a uma profecia auto-cumprida e (2) representar uma injustiça para com professores e alunos, sobretudo se são relatados casos singulares que, naturalmente, não são a regra. Os dados recolhidos nos Açores, de acordo com os resultados de outras pesquisas, indicam que a indisciplina parece ser um fenómeno circunscrito. Assim, a noção de desordem generalizada nas escolas parece ser abusiva.
- Common polygenic variation contributes to risk of schizophrenia and bipolardisorderPublication . Purcell, S. M.; Wray, N. R.; Stone, J. L.; Visscher, P. M.; O'Donovan, M. C.; Sullivan, P. F.; Sklar, P.; Leader, S. M.; Ruderfer, D. M.; McQuillin, A.; Morris, D. W.; O'Dushlaine, C. T.; Corvin, A.; Holmans, P. A.; Macgregor, S.; Gurling, H.; Blackwood, D. H.; Craddock, N. J.; Gill, M.; Hultman, C. M.; Kirov, G. K.; Lichtenstein, P.; Muir, W. J.; Owen, M. J.; Pato, Carlos N.; Scolnick, E. M.; St Clair, D.; Williams, N. M.; Georgieva, L.; Nikolov, I.; Norton, N.; Williams, H.; Toncheva, D.; Milanova, V.; Helander, E. F.; Kenny, E.; Quinn, E. M.; Choudhury, K.; Datta, S.; Pimm, J.; Thirumalai, S.; Puri, V.; Krasucki, R.; Lawrence, J.; Quested, D.; Bass, N.; Crombie, C.; Fraser, G.; Leh, K. S.; Walker, N.; Black-wood, D. H.; McGhee, K. A.; Pickard, B.; Malloy, P.; Maclean, A. W.; Van Beck, M.; Pato, Michele T.; Medeiros, Helena; Middleton, Frank A.; Carvalho, Célia; Morley, C.; Fanous, Ayman H.; Conti, D.; Knowles, James A.; Ferreira, Carlos Paz; Macedo, António; Kirby, A. N.; Ferreira, M. A.; Daly, M. J.; Cham-bert, K.; Kuruvilla, F.; Gabriel, S. B.; Ardlie, K.; Moran, J. L.Schizophrenia is a severe mental disorder with a lifetime risk of about 1%, characterized by hallucinations, delusions and cognitive deficits, with heritability estimated at up to 80%. We performed a genome-wide association study of 3,322 European individuals with schizophrenia and 3,587 controls. Here we show, using two analytic approaches, the extent to which common genetic variation underlies the risk of schizophrenia. First, we implicate the major histocompatibility complex. Second, we provide molecular genetic evidence for a substantial polygenic component to the risk of schizophrenia involving thousands of common alleles of very small effect. We show that this component also contributes to the risk of bipolar disorder, but not to several non-psychiatric diseases.
