Repository logo
 

DME - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals

Permanent URI for this collection

Artigo ou um editorial publicado numa revista científica.
(Aceite; Publicado; Actualizado).

Pesquisar Copyright

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 53
  • Obtaining Data Values from Tourist Preferences
    Publication . Frias, Armindo Dias da Silva; Raskova, Erza; Costa, Álvaro; Cabral, João
    Satisfied customers are the main sustainability factor for the viability of any activity, and tourism has increasing relevance to the global economy and the economic development of many regions. In order to create better matches between tourist demands and preferences and the local supply, an understanding of tourists as decision makers is necessary. The aim of this work is to introduce a mathematical model that explains the decision-making process of tourists, other consumers, and tourism business managers. We used a mathematical model, taking into consideration the preferences of individuals and their strengths during the exploration and use of tourism resources. The integration of preferences into an IT tool provided extra support to the decisions of tourists and allowed better choices to be made in the execution of travel plans. In addition, the model can be used by resource managers. Understanding how tourists make decisions in each different situation can improve the allocation of available resources to satisfy their expectations. The proposed model is also adaptable to situations where it is necessary to decide among different options with a high degree of complexity.
  • Entrada no ensino superior e envolvimento do estudante
    Publication . Caldeira, Suzana Nunes; Sousa, Áurea; Mendes, Maria; Silva, Osvaldo Dias Lopes da; Martins, Maria José D.
    No Ensino Superior, algumas experiências iniciais podem dificultar o envolvimento no novo ambiente académico. Este estudo analisa a relação entre a perceção sobre a entrada no Ensino Superior e o envolvimento do estudante. 784 estudantes do Ensino Superior responderam a um questionário sociodemográfico, a uma subescala do BES e à EAE-E4D. Os itens da subescala do BES foram organizados em três categorias: “Integração e acolhimento”, “Nível de participação” e “Praxe”. Os resultados indicam: diferenças significativas (teste t) entre os estudantes em função da idade, com os mais velhos mais envolvidos; correlações (Pearson) positivas e estatisticamente significativas entre as categorias do BES e a EAE-E4D; modelos ajustados (regressão linear múltipla) globalmente significativos e os coeficientes das variáveis “Integração e acolhimento” e “Nível de participação” estatisticamente significativos para a EAE-E4D global e dimensão afetiva. O processo de entrada tem efeito preditivo no envolvimento.
  • Transição, praxe e resiliência. Estudos na Universidade dos Açores
    Publication . Caldeira, Suzana Nunes; Silva, Osvaldo; Sousa, Áurea; Mendes, Maria; Martins, Maria J.
    Investigou-se a resiliência em estudantes no Ensino Superior, com e sem vivência da praxe, e a relação entre resiliência e integração social. Participaram 163 estudantes do 1.º ano da Universidade dos Açores. Usou-se um questionário referente a dados pessoais, académicos e familiares, a Escala de Resiliência de Wagnild e Young (ER), o Questionário de Vivências da Praxe (QVP) e o Questionário de Integração Social no Ensino Superior (QISES). Os inquiridos apresentaram níveis moderados de resiliência, não sendo encontradas diferenças significativas entre os que vivenciaram e os que não vivenciaram a praxe. Constatou-se uma correlação positiva e estatisticamente significativa entre ER e QISES.
  • Ensino Superior: transições e desafios de entrada e saída. Estudos na Universidade dos Açores
    Publication . Sousa, Áurea; Caldeira, Suzana Nunes; Silva, Osvaldo; Mendes, Maria; Martins, Maria J.
    A entrada para o Ensino Superior, a sua saída e as perspetivas de entrada no mercado de trabalho comportam desafios. Os jovens veem-se confrontados com a necessidade de ingressarem num mundo mais competitivo, onde as competências pessoais e interpessoais se afiguram tão importantes quanto as técnico-científicas. Pretende-se aferir se a frequência do Ensino Superior, por parte dos estudantes de uma universidade Portuguesa, contribuiu para que estes se ajustem a fatores de stress e a desafios do quotidiano. Procura-se, ainda, aferir se o grupo etário, a geração de universitários e a situação face ao emprego são fatores diferenciais para a resiliência.
  • Novos elementos sobre praxes no Ensino Superior. Estudos na Universidade dos Açores
    Publication . Mendes, Maria; Caldeira, Suzana Nunes; Silva, Osvaldo; Sousa, Áurea; Martins, Maria J.
    Este trabalho procura elementos que contribuam para um melhor entendimento da expressão tendencialmente positiva face à praxe académica, por parte de estudantes caloiros de uma instituição de ensino superior em Portugal. Participaram no estudo 163 estudantes de 1.º ano e de ambos os sexos que responderam ao Questionário de Vivências da Praxe (QVP), de Vieira (2012), e ao Questionário de Integração Social no Ensino Superior (QISES), de Diniz, 2017. Os principais resultados indicam existir mais alunos a afirmarem sentir-se integrados, em detrimento de ansiosos (QVP), e que o sentimento de integração relaciona com a Relação com os Amigos (QISES).
  • Transição, praxe e variáveis académicas e familiares. Estudos na Universidade dos Açores.
    Publication . Silva, Osvaldo; Caldeira, Suzana Nunes; Sousa, Áurea; Mendes, Maria; Martins, Maria J.
    Investigaram-se variáveis académicas e familiares, procurando-se descortinar a sua relação com o posicionamento dos estudantes face às vivências da praxe, a nível da sua integração académica. 163 estudantes do 1.º ano do Ensino Superior responderam a um questionário e à subescala “Integração” do Questionário de Vivências da Praxe (QVP). O “Tempo de estudo” foi a única variável, entre as estudadas, que apresentou uma associação estatisticamente significativa com o “Posicionamento face às vivências da praxe”. O rendimento académico é influenciado por diversas variáveis, entre as quais o “Sexo”, a “Posição da opção de escolha do curso” e o “Tempo de estudo”.
  • Total and attuned multiple autonomy support and the social development of early adolescents
    Publication . Simões, Francisco Alexandre Melo; Calheiros, Maria Manuela de Amorim; Silva, Madalena Moutinho Alarcão; Sousa, Áurea; Silva, Osvaldo
    The effects of Multiple Autonomy Support (MAS), meaning the autonomy support provided by two or more sources, is an overlooked topic in social development literature. The aim of this study is to understand how two types of MAS, Total Multiple Autonomy Support (TMAS) and Multiple Autonomy Support Attunement (MASA), are related to early adolescents’ social development indicators (prosocial behavior, self-regulation, antisocial behavior, alcohol use, and 1-year substance use intention). TMAS pertains to the general amount of autonomy support perceived by a MAS recipient, irrespectively of each provider’s contribution to that score. MASA refers to the interindividual patterns of perceived coordination among MAS providers, based on each provider’s autonomy scores. The participants were 818 early adolescent Portuguese (M=12.15; SD = .81; 54.2% girls) surveyed in a cross-sectional exploratory study about MAS provided by parents, teachers, and mentors. Descriptive analyses revealed levels of low (n = 81; 10.00%), moderate (n = 432; 52.82%), and high (n = 302; 36.91%) TMAS. A k-cluster analysis revealed four MASA groups: low attuned MAS (n = 128; 15.65), misattuned MAS/low attuned parent autonomy support (n = 225; 27.51%), misattuned MAS/low attuned teacher autonomy support (n = 177; 21.64%), and high attuned MAS (n = 288; 32.21%). Ordinal regressions show that, after controlling for age, a pattern of high attuned MAS predicts better prospects of prosocial behavior and selfregulation, as opposed to high levels of TMAS. In addition, MASA involving low teacher autonomy support predicts the worst results on the selected indicators of social development.
  • Dairy farming systems' adaptation to climate change
    Publication . Silva, Emiliana; Mendes, Armando B.; Rosa, Henrique José Duarte
    The measure of climate change in dairy farms can be achieved by using the emissions of methane by the ruminants converted in CO2 equivalent (CO2-eq). In order to know the impact of future quotes of methane in the Azorean dairy milk farms, a decision model is built to the Azorean intensive grazing system of dairy farms. Some scenarios of methane levels reductions from 10 to 75% are considered and their impact is evaluated upon dairy farms income, level of CO2-eq emissions and intensity level of grazing system. The results have shown that any reduction of the methane level always implies a consequent decrease in income. If the CO2-eq has to be limited than there is the need to find alternative income activities for farmers in order to preserve economic sustainability.
  • Pisando arte e matemática em Lisboa
    Publication . Carvalho, Alda; Santos, Carlos Pereira; Silva, Jorge Nuno; Teixeira, Ricardo Emanuel Cunha
    Motifs in one or two directions can be classified mathematically by the types of symmetries they possess, and that classification gives rise to seven frieze patterns and to seventeen wallpaper patterns. Rosettes are other type of patterns in which the repetition of the design occurs about a single point, within a limited region of the plane. Rosettes are either dihedral or cyclic, depending on the presence or absence of mirror symmetries. Many Portuguese pavements are beautiful artistic works: all the seven friezes, cyclic rosettes, dihedral rosettes and twelve of the seventeen types of wallpapers were detected in Lisbon. In this paper, we exemplify some of these artistic works, highlighting, in particular, the work in Rossio dos Olivais, carried out by Fernando Conduto. In 2014, the Ludus Association and the University of Lisbon published the Baralho de Simetrias - Calçadas de Lisboa, a deck of cards to disseminate this subject to the largest possible number of people. We also discuss that initiative.
  • Statistical Analysis of the Leadership Perceptions in a Public Administration Office
    Publication . Sousa, Áurea; Batista, Maria da Graça Câmara; Arruda, Ana C.
    The main purpose of this paper is to identify and characterize the leadership features in a public administration office of the Azores (Autonomous Region of the Azores), in orders to verify the existence or not of a positive leadership based on the employees’ perceptions. The main conclusions are attained using data gathered via a previously tested and validated questionnaire. Overall, we conclude that subordinates don’t consider that their leaders show behaviors that they can associate with a totally positive and effective leadership although they are pleased with the fact that they are not extremely controllers and that they seek to do what the majority of the subordinates wants.