DPSI - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals
Permanent URI for this collection
Artigo ou um editorial publicado numa revista científica.
(Aceite; Publicado; Actualizado).
Pesquisar Copyright
Browse
Browsing DPSI - Artigos em Revistas Internacionais / Articles in International Journals by Title
Now showing 1 - 10 of 24
Results Per Page
Sort Options
- About hazing In higher educationPublication . Bauer, Raposo Benjamin Yvo; Nunes, Caldeira Suzana; Martins, Maria J.; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Silva, OsvaldoNot a year goes by that we don't hear of another hazing scandal in a higher education institution. Many researchers took interest in this issue in order to understand its causes and consequences. They provided definitions and lead to prevent it. We found hazing in many social groups around the world, with different names, and under specific forms. This paper aims to better understand hazing and its actors, with a specific focus on hazing in higher education. We presented three definitions to offer several perspectives on hazing, and facilitate its apprehension. Our method was to analyze the relevant scientific literature with the intention of reflecting on its roots and representation among individuals. Results are an exposition of motivations from hazing's actors, recommendations about how to define it and how to prevent derivations. Our main conclusions assume hazing is usually depicted as a deviant behavior, but it would appear to be a norm. Also, its core purpose would be the progression from newcomer to a group member. A lack of structure or meaning could lead to its misuse and facilitate outrageous events. In higher education, hazing seems to be used as a tool to integrate freshmen in their new institutional world. Scandals including violence, sexual and alcohol abuse could be a symptom of something deeper from hazing's environment.
- Ancoragem : um programa de psicoeducação para familiares de doentes com esquizofreniaPublication . Cabral, Joana Moura; Bulhões, Marta; Pereira, Vanessa Micaela da Ponte; da Motta, Carolina; Caldeira, Suzana Nunes; Carvalho, CéliaA Psicoeducação é uma abordagem educativa não-formal, que tem vindo a ganhar relevo pelo impacto positivo que exerce no processo de recuperação de determinadas doenças. Esta abordagem tem como principal objetivo fornecer informação sobre uma doença e disponibilizar ferramentas para lidar com as particularidades do problema de saúde. A literatura sobre intervenções psicoeducativas refere-se essencialmente a sessões expositivas de conhecimentos técnicos da doença, parecendo existir poucas referências que especifiquem outros métodos e técnicas pedagógicas utilizadas neste tipo de intervenção. Assim, o objetivo do presente trabalho é apresentar um programa de psicoeducação, dando principal enfoque ao papel dos vários métodos e técnicas pedagógicas utilizadas no mesmo.
- Bem te Quero : da educação parental à promoção dos direitos da criançaPublication . Tavares, Sara Catarina Pontes; Pacheco, Sara; Amen, Joana; Lopes, Beatriz; Sousa, Marina; Caldeira, Suzana Nunes; Carvalho, CéliaÉ na primeira infância que existe maior disponibilidade das figuras parentais para o estabelecimento de relações positivas e de afeto. É também neste período que muitos cuidadores sentem dificuldades em responder às necessidades das crianças. Neste sentido, surge a necessidade de desenvolver e implementar o Bem-Te-Quero (BTQ), um Programa de promoção de competências parentais para famílias com filhos até aos 18 meses. O BTQ enfatiza a promoção de competências parentais favorecedoras da qualidade da relação pais-bebé, dado esta ser apontada como um dos principais preditores da saúde psicológica nos vários estádios do desenvolvimento.
- Biting myself so I don’t bite the dust : prevalence and predictors of deliberate self-harm and suicide ideation in Azorean youthsPublication . Carvalho, Célia; Motta, Carolina; Sousa, Marina; Cabral, Joana MouraTo characterize non-suicidal self-injury (NSSI) behaviors, methods, and functions as well as suicide ideation in the adolescent population of a Portuguese community in São Miguel Island, Azores. Increasing rates of NSSI behaviors among adolescents have been observed globally, while suicidal behavior has been pointed as a major cause of death during adolescence. A sample of 1,763 adolescents, aged 14 to 22, was randomly drawn from public and private schools and administered a set of self-report questionnaires. Descriptive and regression analyses were used to look for specific relationships and predictors of NSSI and suicide ideation in this isolated community. Approximately 30% of youths reported at least one NSSI behavior, a rate that is twice as high as most studies carried out in mainland Portugal and in other European countries. Biting oneself was the most frequent form of NSSI, and NSSI behaviors served predominantly automatic reinforcement purposes (i.e., regulation of disruptive emotional states). NSSI and suicide ideation encompassed different distal and proximal risk factors. Exploring and characterizing these phenomena is necessary to provide a better understanding, enhance current conceptualizations, and guide the development of more effective prevention and intervention strategies in youths.
- Characterization and Predictors of Paranoid Ideation in YouthsPublication . Sousa, Marina; Carvalho, Célia; da Motta, Carolina; Cabral, Joana Moura; Pereira, Vera Lúcia do Couto; Caldeira, Suzana Nunes; Peixoto, Ermelindo BernardoParanoid ideation is a common thought process that constitutes a defense against perceived social threats. The current study aimed at the characterization of paranoid ideation in youths and to explore the possible predictors involved in the development of paranoid ideations. Paranoid ideation, shame, submission, early childhood memories and current depressive, anxious and stress symptomatology were assessed in a sample of 1516 Portuguese youths. Higher frequencies of paranoid ideation were observed, particularly in females and youths from lower socioeconomic status. The main predictors identified relates to submissive behaviors and adverse childhood experiences, and especially to shame feelings. The current study emphasizes that the predictors are similar to findings in adults and clinical populations, and future implications to research and clinical practice aiming at paranoid ideations are discussed, as well as the pertinence of the study of mediating factors that allow a wider understanding of this thought process in younger populations and the prevention of psychopathology in adulthood.
- Dealing with Hazing : are there different profiles of higher education students?Publication . Silva, Osvaldo; Caldeira, Suzana Nunes; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Martins, Maria J.This study aims to understand the kind of relationship that students from two Portuguese higher education institutions – the Portalegre School of Health Sciences (ESSP) and the University of the Azores (UAC) – have with hazing and whether there are profiles of students associated with different types of relationship with hazing. Data were collected through the scale ‘Evaluation of Bullying Situations in Higher Education Hazing’. The findings obtained using appropriate statistical techniques, exhibit significant differences between the ESSP and the UAC, with students from the ESSP displaying a better relationship with hazing. They also showcase appreciable differences in the relationship with hazing between the ESSP and the UAC depending on personal, academic and behavioral variables. The findings finally indicate that, at each institution, the profile of students who express a better relationship with hazing differs from those who distance themselves from this ritual in terms of personal, academic and behavioral variables.
- Development and psychometric properties of the community integration scale of adults with psychiatric disordersPublication . Cabral, Joana Moura; Carvalho, Célia; Motta, Carolina; Silva, OsvaldoThe goal of the current study was to develop and validate the Community Integration Scale for adults with Psychiatric Problems (CISAPP), based on a multidimensional model of community integration. The three-dimensional structure (including physical, psychological, and social dimensions) and validity of CIS-APP was studied in a sample of 183 psychiatric patients from the Azores Islands-Portugal. Confirmatory Factor Analysis has led to the choice of a two-factor with a second order factor solution. Results showed that the CIS-APP is a measure with good psychometric properties, with very good internal consistency and alidity, and with relevant applicability in both clinical and research settings. Furthermore, the current outcomes have brought relevant information concerning the refinement of the theoretical community integration model that underlies the scale’s development.
- Educação ambiental e outros modos de vidaPublication . Sobral, Marcela de Marco; Guimarães, Mauro; Arroz, Ana MouraA partir da crise civilizatória resultante de um modo de produção que demonstra sua insustentabilidade socioambiental, propomos refletir sobre a formação de educadores ambientais que estejam aptos a contribuir na transformação dessa realidade. Acreditamos na necessária radicalidade do ambiente educativo para a formação desse Educador, portanto, baseado na proposta formativa da “ComVivência Pedagógica”, buscamos investigar as possibilidades imersivas em comunidades intencionais (alternativas) como ambiente educativo propício.
- Entrada no ensino superior e envolvimento do estudantePublication . Caldeira, Suzana Nunes; Sousa, Áurea; Mendes, Maria; Silva, Osvaldo Dias Lopes da; Martins, Maria José D.No Ensino Superior, algumas experiências iniciais podem dificultar o envolvimento no novo ambiente académico. Este estudo analisa a relação entre a perceção sobre a entrada no Ensino Superior e o envolvimento do estudante. 784 estudantes do Ensino Superior responderam a um questionário sociodemográfico, a uma subescala do BES e à EAE-E4D. Os itens da subescala do BES foram organizados em três categorias: “Integração e acolhimento”, “Nível de participação” e “Praxe”. Os resultados indicam: diferenças significativas (teste t) entre os estudantes em função da idade, com os mais velhos mais envolvidos; correlações (Pearson) positivas e estatisticamente significativas entre as categorias do BES e a EAE-E4D; modelos ajustados (regressão linear múltipla) globalmente significativos e os coeficientes das variáveis “Integração e acolhimento” e “Nível de participação” estatisticamente significativos para a EAE-E4D global e dimensão afetiva. O processo de entrada tem efeito preditivo no envolvimento.
- Envolvimento do aluno na escola e comportamento disruptivoPublication . Fernandes, Hélder Manuel Rego; Caldeira, Suzana Nunes; Veiga, Feliciano HenriquesEste trabalho realiza uma abordagem ao construto envolvimento do aluno na escola e relaciona o envolvimento expresso pelos alunos com a disrupção professada por eles mesmos. A investigação contou 365 participantes a frequentarem o 7.º e o 10.º anos de escolaridade. Para a recolha de dados utilizaram-se o Questionário de Envolvimento dos Estudantes na Escola, a versão portuguesa para investigação do StudentEngagement in SchoolScale (Lam e Jimerson, 2008) e a Escala de Disrupção Escolar Professada, um instrumento construído e adaptado para a população portuguesa (Veiga, 2008). Os resultados indicam um envolvimento médio a elevado por parte dos alunos, embora sendo mais expressivo nos do 7.º ano. Em termos de comportamento, os resultados sugerem não existir representações de condutas disruptivas, sobretudo no nível dos alunos do 7.º ano. Finalmente, os resultados apontam para uma relação negativa entre envolvimento na escola e comportamento disruptivo, fortalecendo a ideia de que o envolvimento é um fator protetor da adaptação à escola.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »