Unidades e Núcleos Especializados de I&D
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- 2019 report of the IUCN SSC Mid-Atlantic Island Invertebrate Specialist GroupPublication . Wilkins, Vicky; Borges, Paulo A. V.To increase the evidence and action for invertebrate conservation on the islands of: Gough, Tristan, St Helena, Ascension, Cape Verdes, Canaries, Madeira, Azores, and São Tomé and Príncipe (Report).
- 2022 report of the IUCN SSC Mid-Atlantic Island Invertebrate Specialist GroupPublication . Wilkins, V.; Borges, Paulo A. V.ABSTRACT: The IUCN Species Survival Commission (SSC) is a science-based network of thousands of volunteer experts from almost every country of the world, all working together toward achieving the vision of “a just world that values and conserves nature through positive action to both prevent the loss and aid recovery of the diversity of life on earth.” Members of SSC belong to one or more of near 200 Specialist Groups, Red List Authorities, Action Partnerships, Task Forces, and Conservation Committees that make up the Network, each focusing on a taxonomic group (plants, fungi, mammals, birds, reptiles, amphibians, fishes, and invertebrates), national species, or a disciplinary issue, such as sustainable use and livelihoods, translocation of species, wildlife health, climate change, and conservation planning.
- 225 Anos do Consulado dos EUA nos Açores : a mais antiga representação diplomática do mundoPublication . Fontes, Paulo VitorinoRelação entre os Estados Unidos da América e o arquipélago dos Açores remonta ao período da formação da nação norte-americana, no final do Século XVIII. Em 1777, um ano após Thomas Jefferson, principal autor do texto da célebre Declaração de Independência, ter proclamado, na cidade de Filadélfia, a 4 de julho de 1776, que “all men are created equal”, os Açores deram apoio a corvetas da jovem nação que rumavam a França em iniciativas diplomáticas que procuravam as segurar uma aliança política e militar com o rei no francês, que se revelaria determinante para o sucesso da Revolução Americana. Em 1795, depois do fim da Guerra da Independência Americana, já no período de vigência da Constituição federal, marcada pela proeminência de James Madison e ratificada em 1788, e no decurso do segundo mandato do Presidente George Washington, os Estados Unidos da América estabeleceram o seu primeiro consulado no arquipélago dos Açores, há 225 anos. Desde a sua instalação, o Consulado dos Esta dos Unidos da América nos Açores funcionou na cidade da Horta durante 122 anos, até à sua transferência, em 1917, para Ponta Delgada. John Street foi o primeiro cônsul, na Horta, tendo nomeado o primeiro vice-cônsul Thomas Hickling, a 7 de julho de 1795, para Ponta Delgada. Este foi um período em que a liberdade de navegação, a baleação, a emigração e os cabos submarinos foram fatores centrais da relação entre os EUA e os Açores.
- À Margem : a condição de sem-abrigo nos AçoresPublication . Fontes, Paulo Vitorino; Fernandes, Hélder Rego; Fernandes, Lídia Canha[…]. Arriscando-se a inferir que existem diferenças idiossincráticas comparativamente com estudos no território continental, o estudo pretendeu responder a questões pertinentes que passam por perceber efetivamente quantas pessoas se encontram na condição de sem abrigo na RAA e qual o seu perfil. Quais os requisitos/necessidades para se deixar de estar nesta condição, nas perspetivas das instituições e pessoas nesta condição? O que tem sido desenvolvido na região com vista resolução desta problemática e que medidas/estratégias parecem necessárias à sua prevenção e erradicação? Que propostas para a melhoria da intervenção? […]. [da Introdução]
- About hazing In higher educationPublication . Bauer, Raposo Benjamin Yvo; Nunes, Caldeira Suzana; Martins, Maria J.; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Silva, OsvaldoNot a year goes by that we don't hear of another hazing scandal in a higher education institution. Many researchers took interest in this issue in order to understand its causes and consequences. They provided definitions and lead to prevent it. We found hazing in many social groups around the world, with different names, and under specific forms. This paper aims to better understand hazing and its actors, with a specific focus on hazing in higher education. We presented three definitions to offer several perspectives on hazing, and facilitate its apprehension. Our method was to analyze the relevant scientific literature with the intention of reflecting on its roots and representation among individuals. Results are an exposition of motivations from hazing's actors, recommendations about how to define it and how to prevent derivations. Our main conclusions assume hazing is usually depicted as a deviant behavior, but it would appear to be a norm. Also, its core purpose would be the progression from newcomer to a group member. A lack of structure or meaning could lead to its misuse and facilitate outrageous events. In higher education, hazing seems to be used as a tool to integrate freshmen in their new institutional world. Scandals including violence, sexual and alcohol abuse could be a symptom of something deeper from hazing's environment.
- Abundance of Epiphyas postvittana (Walker, 1863) in forestry nurseries of São Miguel Island (Azores, Portugal) (Lepidoptera: Tortricidae)Publication . Oliveira, Luísa; Vieira, Virgilio; Soares, António O.; Borges, Isabel; Arruda, Patrícia Melo; Tavares, JoãoEpiphyas postvittana (Walker, 1863) is an invasive polyphagous pest for the Azores and its bioecology and the potential natural enemies were unknown. We evaluated the temporal profile of this species larval abundance and the number of males captured in sex pheromone traps, hypothesizing that both profiles were similar. The study was carried out on seven endemic host plants and one native species grown in two forest nurseries (Furnas and Nordeste) in São Miguel Island over two years from 2018 to 2019. A total of 827 plants attacked by E. postvittana were observed in Furnas nursery (2018: 503, 2019: 324) and 1227 in the Nordeste (2018: 649, 2019: 578), including the presence of 525 larvae distributed by the Furnas (2018: 178, 2019: 79) and from the Nordeste (2018: 131, 2019: 137). In 2019, the average weekly number of males captured in the sex pheromone traps (total 31 weeks) were higher in Furnas (mean ± SE: 9.68 ± 1.982) than in Nordeste (3.33 ± 0.651). In synthesis, (i) the population density varied throughout the year and as a function of the host plant species in production; (ii) the abundance profile of larval and adults suggests has at least three to four generations per year and that adults are active year-round, experiencing some delayed development during the winter; (iii) a low larval density does not represent very serious damage to Azorean endemic plants, but is reflected in the population density of its natural enemies; (iv) some biological control agents are present in the field, parasitizing the larvae (i.e., Braconidae species of Meteorus ictericus (Nees, 1811) and Microgaster opheltes Nixon, 1968); (v) finally, the knowledge of the population dynamics and its natural enemies needs further and long-term study.
- Abundance of Tuta absoluta (Meyrick, 1917) and its natural enemies on tomato crops in greenhouses of different production modes (Azores, Portugal) (Lepidoptera: Gelechiidae)Publication . Oliveira, Luísa; Borges, Isabel; Silva, Dário; Durão, Ana C.; Soares, António O.Tuta absoluta (Meyrick, 1917) (Lepidoptera: Gelechiidae) is a major pest of tomato (Solanum lycopersicum L.) crops produced in the Azorean greenhouses. Despite the major concerns, no systematic study is available to describe population dynamics of T. absoluta and its natural enemies. The objective of this study was to compare the abundance of the pest (eggs and larvae) and its native natural enemies, in greenhouses of tomato crops produced under different production modes (biological, traditional and intensive). A sampling program was carried out during 2020-2021 and two production seasons of spring-summer and fall-winter. The abundance of eggs and larvae of T. absoluta were higher in tomato crops in intensive production and lower in biological production mode. Infestations by eggs and larvae were higher in spring-summer seasons. The natural enemies recorded were Macrolophus pygmaeus (Rambur, 1839) (Hemiptera: Miridae), Dicyphus cerastii Wagner, 1951 (Hemiptera: Miridae) and Trichogramma achaeae Nagaraja & Nagarkatti, 1960 (Hymenoptera: Trichogrammatidae). The abundance of natural enemies were very low and, virtually, do not occur during the fall-winter seasons. We found no significant difference between the abundance of M. pygmaeus amongst tomato crops from different production mode but D. cerastii was more abundant on greenhouses of biological production mode. Parasitism rate by T. achaeae does not differ between production modes and crop seasons. Considering the major concerns of the growers by the infestation levels of their crops, together with low abundance of native natural enemies, we suggest the use of biological production mode or an inoculative or augmentative strategy to control the pest in intensive and traditional productions modes.
- A ação educativa em rede : obstáculos e recomendaçõesPublication . Lima, Jorge Manuel ÁvilaA integração dos profissionais do ensino em redes de docentes e de escolas tem sido uma abordagem utilizada recentemente para se procurar combater o isolamento profissional nas organizações educativas e o empobrecimento inteletual e prático daí resultante. Estas redes estão a transformar-se numa importante componente das estratégias de reforma educativa, em diversos países. Contudo, não obstante as fortes promessas deste tipo de iniciativas, não é conhecida ainda bastante investigação sistemática sobre tal modalidade de ação educativa, sobre o modo como funciona no mundo da educação e sobre o que fazer para se conseguir que o seu potencial se concretize nas escolas e nas comunidades. No presente texto, debate-se o conceito de rede em educação, sistematizam-se os principais traços definidores das redes no campo educativo, reflecte-se sobre os efeitos destas redes e discutem-se alguns problemas e tensões inerentes ao seu funcionamento. O artigo inclui um conjunto de recomendações relativas à análise, gestão e desenvolvimento das redes na educação.
- Acesso à formação profissional e espaço de oportunidade : um estudo na Região Autónoma dos AçoresPublication . Lalanda-Gonçalves, Rolando; Caldeira, Suzana Nunes; Silva, OsvaldoNesta comunicação propomo-nos pôr em evidência os perfis relativos à formação profissional dos jovens açorianos tendo em conta as principais variáveis e indicadores das suas trajetórias escolares e laborais. Com efeito o sistema de formação profissional, estruturado através de uma rede de escolas de formação profissional de base concelhia, proporciona um conjunto de oportunidades e também de constrições que são percecionadas pelos jovens no contexto das suas trajetórias escolares e laborais. […]. Assim, o principal objetivo desta comunicação é o de caracterizar as lógicas sociais inerentes à frequência ou não de cursos de formação profissional na Região Autónoma dos Açores e o seu significado no contexto do sistema de educação/formação na Região Autónoma dos Açores. Para tal, a partir de um inquérito por questionário, realizado em 2010 a uma amostra representativa dos jovens açorianos de 15 a 34 anos composta por 1485 indivíduos procedeu-se a uma análise em correspondências múltiplas ACM tendo em vista estudar as associações entre as categorias das diversas variáveis qualitativas nominais e das variáveis que foram recodificadas em qualitativas nominais diretamente ligadas à compreensão tanto das trajetórias escolares e laborais na sua relação com a frequência ou desejo de frequentar cursos de formação profissional. […].
- Acesso ao mercado de trabalho : jovens com baixas qualificações escolares e de contextos sociais desfavorecidosPublication . Diogo, Fernando; Faria, Patrícia TavaresCom este capítulo procura-se perceber como os jovens em situação de pobreza se relacionam com o emprego, dando especial destaque à caracterização da transição escola-trabalho num contexto de impacto da crise no emprego. Para se atingir este objetivo recorre-se, também, a dados a montante: o que motivou os jovens a sair da escola e com que escolaridade. [...].