Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
14.18 MB | Adobe PDF | |||
633.99 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A experiência escolar dos jovens tem mudado, não só sendo mais prolongada, mas também marcada pela competição, pelo cálculo e pelas estratégias, configurando uma relação dos jovens com a escola de natureza utilitarista (Dubet, 1991) ou instrumental (Barrère, 1997). Esta torna-se um denominador comum na multiplicidade de experiências escolares dos jovens, que, por seu turno, continuam a ser fortemente estruturadas por desigualdades educativas (Duru-Bellat, 2003; Teese et al., 2007; Zanten, 2005), em contínua reconfiguração, no quadro de uma oferta de ensino crescentemente complexa e concorrencial.
Em Portugal, onde as desigualdades são um problema estrutural, a situação de crise dos últimos anos, agudizada a partir de 2008, aumentou o desemprego e a precarização do emprego, intensificando a incerteza dos jovens relativamente ao futuro. Contudo, não são, ainda, bem conhecidos os seus efeitos ao nível da experiência escolar.
Nesta comunicação iremos analisar alguns indicadores relativos à experiência escolar dos jovens dos Açores, uma região mesclada de modernidade e de tradição, de uma forma especialmente vincada. São analisados os jovens açorianos numa faixa etária mais alargada (15-34 anos) e a partir de uma amostra representativa dos Açores (N = 1485) (Gonçalves et al., 2010).
Recorre-se à análise das correspondências múltiplas, complementada por análise de clusters, identificando os principais eixos que estruturam os percursos escolares dos jovens e, com base nestes, construiu-se uma tipologia, com perfis distintos. Mostra-se que os jovens agrupados nos diversos perfis atribuem sentidos diferentes à escolarização, remetendo para referências culturais e valores distintos. Assim, são valorizados sentidos de natureza mais instrumental, mas também significados que se inscrevem em universos culturais pós-materialistas (Inglehart, 1995 cit. por Ramos, 2000). Entre estes dois pólos mais definidos, encontram-se os jovens que aderem à escolaridade de uma forma desimplicada.
ABSTRACT: The school experience of young people has been changing, not only being longer, but also being marked by competition, calculation and strategies, setting up a relationship of young people to the school of utilitarian nature (Dubet, 1991) or instrumental (Barrere, 1997). This becomes a common denominator in the multitude of school experiences of young people who, in tum, continue to be highly structured by educational inequalities (Duru-Bellat, 2003; Teese et al., 2007; Zanten, 2005), in continuous reconfiguration in the context of an increasingly complex and competitive educational opportunities. ln Portugal, where the inequalities are a structural problem, the last crisis, worsened from 2008, increased unemployment and job insecurity, increasing the uncertainty of young people regarding the future. However, its effects on the school experience of young people aren't yet well known. ln this communication we will examine some indicators on school experience of young people in the Azores, a region marked by modernity and tradition, in a particularly stark way. Azorean youngsters as a broader age group (15-34 years) are analyzed from a representative sample of the Azores (N = 1485) (Gonçalves et al., 2010). We use multiple correspondences analysis, complemented by cluster analysis, identifying different profiles and youth subprofiles about the relationship to schoollife. It is shown that the various profiles ascribe different meanings to schooling referring to cultural references and distinct values. So, meanings of more instrumental nature are valued, together with meanings placed in post-materialist cultural universes (Inglehart, 1995 cit. by Ramos, 2000). Between these two more specific poles, some young people are joining education in a unengaged way.
ABSTRACT: The school experience of young people has been changing, not only being longer, but also being marked by competition, calculation and strategies, setting up a relationship of young people to the school of utilitarian nature (Dubet, 1991) or instrumental (Barrere, 1997). This becomes a common denominator in the multitude of school experiences of young people who, in tum, continue to be highly structured by educational inequalities (Duru-Bellat, 2003; Teese et al., 2007; Zanten, 2005), in continuous reconfiguration in the context of an increasingly complex and competitive educational opportunities. ln Portugal, where the inequalities are a structural problem, the last crisis, worsened from 2008, increased unemployment and job insecurity, increasing the uncertainty of young people regarding the future. However, its effects on the school experience of young people aren't yet well known. ln this communication we will examine some indicators on school experience of young people in the Azores, a region marked by modernity and tradition, in a particularly stark way. Azorean youngsters as a broader age group (15-34 years) are analyzed from a representative sample of the Azores (N = 1485) (Gonçalves et al., 2010). We use multiple correspondences analysis, complemented by cluster analysis, identifying different profiles and youth subprofiles about the relationship to schoollife. It is shown that the various profiles ascribe different meanings to schooling referring to cultural references and distinct values. So, meanings of more instrumental nature are valued, together with meanings placed in post-materialist cultural universes (Inglehart, 1995 cit. by Ramos, 2000). Between these two more specific poles, some young people are joining education in a unengaged way.
Description
Iª Conferência Ibérica de Sociologia da Educação, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 9 a 11 de Julho de 2015.
Keywords
Perfis de Jovens Sentidos Atribuídos à Escola Trajetórias Escolares Açores Meanings Ascribed to School School Trajectories Youth Profiles Azores
Citation
Diogo, Fernando; Silva, Osvaldo; Palos, Ana C. (2016). "Tradição, modernidade e crise nas transições para o mundo do trabalho: persistências e transformações entre jovens açorianos". In Mariana Gaio Alves… [et al.] (eds.), Iª Conferência Ibérica de Sociologia da Educação «A educação na europa do sul. Constrangimentos e desafios em tempos incertos», Lisboa: FSCH-UNL, pp. 689-712.
Publisher
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa