Browsing by Author "Martins, Maria J."
Now showing 1 - 10 of 24
Results Per Page
Sort Options
- About hazing In higher educationPublication . Bauer, Raposo Benjamin Yvo; Nunes, Caldeira Suzana; Martins, Maria J.; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Silva, OsvaldoNot a year goes by that we don't hear of another hazing scandal in a higher education institution. Many researchers took interest in this issue in order to understand its causes and consequences. They provided definitions and lead to prevent it. We found hazing in many social groups around the world, with different names, and under specific forms. This paper aims to better understand hazing and its actors, with a specific focus on hazing in higher education. We presented three definitions to offer several perspectives on hazing, and facilitate its apprehension. Our method was to analyze the relevant scientific literature with the intention of reflecting on its roots and representation among individuals. Results are an exposition of motivations from hazing's actors, recommendations about how to define it and how to prevent derivations. Our main conclusions assume hazing is usually depicted as a deviant behavior, but it would appear to be a norm. Also, its core purpose would be the progression from newcomer to a group member. A lack of structure or meaning could lead to its misuse and facilitate outrageous events. In higher education, hazing seems to be used as a tool to integrate freshmen in their new institutional world. Scandals including violence, sexual and alcohol abuse could be a symptom of something deeper from hazing's environment.
- Assessing delusional ideation : a narrative review of self-report instrumentsPublication . Martins, Maria J.; Castilho, Paula; Carvalho, Célia; Pereira, Ana Telma; Tróia, Filipa; Matos, Ondina; Santos, Prazeres; Santos, Tiago; Macedo, AntónioAs perspetivas dos pacientes acerca das suas próprias dificuldades, sintomas e objetivos (relacionados com a sua saúde e outras áreas) são de extrema importância para as intervenções, principalmente tendo em conta modelos recentes baseados na recuperação (no original recovery) das perturbações psicóticas. Cada vez mais os instrumentos de autorresposta têm sido estudados, sendo que vários autores têm defendido a sua validade, fiabilidade e utilidade clínica para pessoas com o diagnóstico de uma perturbação psicótica. Este estudo teve como objetivo rever e analisar de forma crítica os instrumentos de autorresposta existentes para a avaliação da ideação delirante. Quatro instrumentos preencheram os critérios de inclusão: a escala de características dos delírios (Characteristics of Delusions Rating Scale), a escala de avaliação das crenças (Beliefs Rating Scale), o inventário de delírios de Peters (Peters Delusions Inventory) e a escala de convicção nas ideias delirantes (Conviction of Delusional Beliefs Scale). Todas as escalas avaliam as ideias delirantes de uma perspetiva multidimensional e todas apresentam propriedades psicométricas adequadas. No entanto elevada variablidade foi encontrada entre os estudos. O refinar dos estudos psicométricos destes instrumentos (principalmente o investimento em análises de estrutura factorial, fiabilidade e acuidade diagnóstica) e o desenvolvimento de novos instrumentos focados no coping com os delírios são áreas de investigação de interesse para o futuro.
- Avaliação das perceções dos estudantes do 1º ano em relação à praxe académicaPublication . Silva, Osvaldo; Caldeira, Suzana Nunes; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Martins, Maria J.; Sousa, ÁureaO objetivo deste estudo é o de conhecer as perceções dos estudantes do 1º ano do ensino superior relativamente à forma como vivenciaram as praxes. O questionário utilizado contém, entre outras variáveis, a Escala de Avaliação das Situações de Bullying nas Praxes do Ensino Superior, com o intuito de avaliar o posicionamento (menos favorável ou mais favorável) dos estudantes em relação às praxes. São apresentados e discutidos os principais resultados obtidos com recurso à análise de dados.
- Caracterização da praxe académica com recurso à análise de dadosPublication . Silva, Osvaldo; Caldeira, Suzana Nunes; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Martins, Maria J.Este estudo teve como intuito conhecer o modo como os estudantes da Universidade dos Açores percecionam a praxe, pretendendo-se aferir se adotam a perspetiva de a verem como um forma de acolhimento e integração na nova instituição ou como uma dificuldade ativadora de sentimentos de apreensão, ansiedade e humilhação. Apresentam-se as principais conclusões obtidas a partir da análise de dados, com recurso a um questionário.
- The Clinical Interview for Psychotic Disorders (CIPD) : development and expert evaluationPublication . Martins, Maria J.; Carvalho, Célia; Castilho, Paula; Pereira, Ana Telma; Macedo, AntónioBackground: New treatment approaches for psychosis indicate that effective interventions require a therapeutic focus on emotional regulation, cognitive appraisals, and functioning. Efficacy of psychotherapeutic interventions’ evaluation has changed from exclusively assessing symptom frequency/severity to a comprehensive and functional assessment of interference, functioning, and the relationship people have with symptoms. This shift led to new needs in clinical assessment. This study aimed to develop and submit to expert evaluation a new clinical interview for psychotic disorders which considers the new needs of the field. Methods: CIPD was developed by a multidisciplinary team considering the DSM-5 criteria for psychotic and affective disorders. Relevant information was retrieved from leading research in the area of assessment and evaluation of interventions in psychosis. An expert panel of recognized professionals in the main areas of mental health evaluated each question of the interview (5-point Likert scale) regarding pertinence and clarity. Results: A detailed description of CIPD is presented. Results from the experts’ evaluation showed that, overall, the CIPD questions were evaluated as pertinent and clear for the target population. Conclusion: CIPD assesses both diagnosis or presence of psychotic symptoms and symptoms’ psychosocial correlates. Psychotherapy and pharmacotherapy may benefit from CIPD since it may detect subtle changes caused by intervention and changes in areas other than symptom reduction.
- Compassion-focused Therapy for Psychosis : An experimental pilot study for negative affect and well beingPublication . Martins, Maria J.; Castilho, Paula; Carvalho, Célia; Pereira, A. T.; Palmeira, L.; Macedo, AntónioCompassion focused Therapy (CFT) is a new therapeutic approach developed for people with chronic and complex mental health problems associated with shame and self–criticism. CFT aims at developing skills for activating the soothing system in order to regulate threat-based affect, bring a more helpful balance between the different emotion regulation systems and promote a compassionate attitude towards the self and others. Studies have shown feasibility and clinical utility of CFT for psychotic disorders. The only Randomized controlled trial in CFT for psychosis (16 sessions of group therapy) found improvement regarding depressive symptoms, social marginalization and observed clinical improvement.
- Compassion-focused therapy for psychosis : presentation of a clinical trialPublication . Martins, Maria J.; Castilho, Paula; Carvalho, Célia; Pereira, Ana Telma; Macedo, AntónioCompassion-focused Therapy (CFT) derives from an evolutionary approach linked to neuroscience and social psychology and was specifically developed for complex disorders in which high levels of shame and self-criticism have a key role. This approach’s main objective is using the Compassionate Mind Training to help people establish compassion-based relationships, deactivating the threat-defense system and developing the soothing system. CFT has shown positive effects on several clinical conditions. It is consensual the importance of psychosocial interventions in the treatment of schizophrenia and this has been an area of significant investment, namely concerning evaluation of efficacy. It has been argued that intervention programs should focus primarily in disease management, change of the underlying mechanisms and adequacy of coping strategies. In psychosis shame and self-criticism have been advocated as a psychological factors increasing vulnerability to relapse which makes CFT especially suitable for this population. The Compassion-Focused Therapy for Psychosis (CFTp) appears in this context as an innovative intervention. Efficacy studies have been emerging with promising results and CFTp seems to address several limitations identified for existing interventions.
- Dealing with Hazing : are there different profiles of higher education students?Publication . Silva, Osvaldo; Caldeira, Suzana Nunes; Mendes, Maria; Botelho, Susana P.; Martins, Maria J.This study aims to understand the kind of relationship that students from two Portuguese higher education institutions – the Portalegre School of Health Sciences (ESSP) and the University of the Azores (UAC) – have with hazing and whether there are profiles of students associated with different types of relationship with hazing. Data were collected through the scale ‘Evaluation of Bullying Situations in Higher Education Hazing’. The findings obtained using appropriate statistical techniques, exhibit significant differences between the ESSP and the UAC, with students from the ESSP displaying a better relationship with hazing. They also showcase appreciable differences in the relationship with hazing between the ESSP and the UAC depending on personal, academic and behavioral variables. The findings finally indicate that, at each institution, the profile of students who express a better relationship with hazing differs from those who distance themselves from this ritual in terms of personal, academic and behavioral variables.
- Ensino Superior: transições e desafios de entrada e saída. Estudos na Universidade dos AçoresPublication . Sousa, Áurea; Caldeira, Suzana Nunes; Silva, Osvaldo; Mendes, Maria; Martins, Maria J.A entrada para o Ensino Superior, a sua saída e as perspetivas de entrada no mercado de trabalho comportam desafios. Os jovens veem-se confrontados com a necessidade de ingressarem num mundo mais competitivo, onde as competências pessoais e interpessoais se afiguram tão importantes quanto as técnico-científicas. Pretende-se aferir se a frequência do Ensino Superior, por parte dos estudantes de uma universidade Portuguesa, contribuiu para que estes se ajustem a fatores de stress e a desafios do quotidiano. Procura-se, ainda, aferir se o grupo etário, a geração de universitários e a situação face ao emprego são fatores diferenciais para a resiliência.
- A entrada no Ensino Superior : uma comparação entre instituições de Portugal e do BrasilPublication . Caldeira, Suzana Nunes; Silva, Osvaldo; Mendes, Maria; Martins, Maria J.; Miranda, Raquel; Silva, Nayara NogueiraA entrada no ensino superior (ES) constitui um marco importante no percurso de vida de muitos estudantes, pelo que representa em termos de escolhas realizadas e aspirações futuras. Mas, por vezes, tem ficado marcada por pungentes acontecimentos, alguns dos quais cerceadores da vida dos jovens. Esses acontecimentos tendem a ocorrer no âmbito das atividades de praxe, conceito aparentemente ligado à tradição de acolher os novatos nas instituições de ensino e na vida académica. Em Portugal, a intensidade negativa das situações de praxe tem levado a que a entidade que tutela o ES faça diversas recomendações às instituições e reiterados alertas aos estudantes. No Brasil as práticas praxistas vexatórias não são consentidas no interior das instituições de ensino. Procurar conhecer esta realidade de forma mais próxima e circunstanciada esteve na origem do Projeto PRAX_ES, cujas primeiras evidências públicas datam de 2014. Neste trabalho apresentam-se alguns elementos que permitem observar que estudantes da Universidade dos Açores e da Universidade Federal de Viçosa – Campus Rio Paranaíba, duas universidades relativamente jovens no quadro das instituições de ensino superior de cada país, através da resposta à EASBPES (Matos, Jesus, Simões, & Nave, 2010), tendem a expressar mais acordo do que desacordo com as atividades de praxe por parte dos estudantes.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »