Repository logo
 
Publication

Transição, praxe e resiliência. Estudos na Universidade dos Açores

dc.contributor.authorCaldeira, Suzana Nunes
dc.contributor.authorSilva, Osvaldo
dc.contributor.authorSousa, Áurea
dc.contributor.authorMendes, Maria
dc.contributor.authorMartins, Maria J.
dc.date.accessioned2018-01-09T13:44:24Z
dc.date.available2018-01-09T13:44:24Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractInvestigou-se a resiliência em estudantes no Ensino Superior, com e sem vivência da praxe, e a relação entre resiliência e integração social. Participaram 163 estudantes do 1.º ano da Universidade dos Açores. Usou-se um questionário referente a dados pessoais, académicos e familiares, a Escala de Resiliência de Wagnild e Young (ER), o Questionário de Vivências da Praxe (QVP) e o Questionário de Integração Social no Ensino Superior (QISES). Os inquiridos apresentaram níveis moderados de resiliência, não sendo encontradas diferenças significativas entre os que vivenciaram e os que não vivenciaram a praxe. Constatou-se uma correlação positiva e estatisticamente significativa entre ER e QISES.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT: It was studied the resilience in the universities students, with and without experience of hazing, and the relationship between resilience and social integration. The sample was composed by 163 first-year students from the University of the Azores. Data were collected through a questionnaire about personal, academic and familiar topics, the Resilience Scale of Wagnild and Young (ER), the Hazing Living Questionnaire (QVP) and the Social Integration Questionnaire in Higher Education (QISES). Respondents presented moderate level of resilience; no significant differences were found between those who lived hazing and those who did not. There was a positive and statistically significant correlation between ER and QISES.en
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCaldeira, S. N.; Silva, O; Sousa, Á.; Mendes, M.; Martins, M.J. (2017). Transição, praxe e resiliência. Estudos na Universidade dos Açores. "Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación", Vol. Extr., nº 14, pp. 195-199. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2906pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.14.2906pt_PT
dc.identifier.issn2386-7418
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.3/4532
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidad de A Coruña, Facultad de Ciencias de la Educaciónpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectEnsino Superiorpt_PT
dc.subjectPraxe Académicapt_PT
dc.subjectResiliênciapt_PT
dc.subjectHigher Educationen
dc.subjectPractice Hazingen
dc.subjectResilienceen
dc.titleTransição, praxe e resiliência. Estudos na Universidade dos Açorespt_PT
dc.title.alternativeTransition, resilience and hazing. Studies at the University of the Azoresen
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceA Coruñapt_PT
oaire.citation.endPage199pt_PT
oaire.citation.issue(14)pt_PT
oaire.citation.startPage195pt_PT
oaire.citation.titleRevista de Estudios e Investigación en Psicología y Educaciónpt_PT
oaire.citation.volumeExtr.pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
REIPE Suzana et al 2017.pdf
Size:
806.5 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.73 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: