Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
586.24 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo pretende avaliar a adequabilidade e a pertinência de uma intervenção em adolescentes ao nível da vergonha externa. Esta intervenção insere-se num programa de competências sócio-emocionais intitulado “Alinha com a Vida” que visa a promoção da Inteligência Emocional. A amostra em estudo é constituída por 229 alunos, a frequentar o 8º ano de escolaridade. A investigação é de caráter qualitativo, tendo a recolha e a análise dos dados decorrido a partir da análise de conteúdo. Os resultados sugerem que os adolescentes adquiriram competências ao nível da identificação, diferenciação e conhecimento da vergonha, tendo revelado interesse e um desempenho positivo durante as atividades.
ABSTRACT: This study aims to assess the suitability and relevance of an intervention in adolescents at the level of other shame. This intervention is part of a socio-emotional skills program entitled "Alinha com a Vida" for the promotion of Emotional Intelligence. The study sample is composed of 229 students, attending the 8th grade. The research is qualitative, with the collection and analysis of data passed from the content analysis. The results suggest that adolescents acquire skills in the identification, differentiation and knowledge of shame and has shown interest and a positive performance in activities. Keywords: adolescents, other shame, intervention, learning.
ABSTRACT: This study aims to assess the suitability and relevance of an intervention in adolescents at the level of other shame. This intervention is part of a socio-emotional skills program entitled "Alinha com a Vida" for the promotion of Emotional Intelligence. The study sample is composed of 229 students, attending the 8th grade. The research is qualitative, with the collection and analysis of data passed from the content analysis. The results suggest that adolescents acquire skills in the identification, differentiation and knowledge of shame and has shown interest and a positive performance in activities. Keywords: adolescents, other shame, intervention, learning.
Description
Trabalho apresentado em XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Área 1 Aprendizaje, memoria y motivación. Universidad da Coruña, 2 de Setembro de 2015.
Keywords
Adolescentes Vergonha Externa Aprendizagem Adolescents Other Shame Intervention Learning
Citation
Raposo, C., Barreto Carvalho, C., Sousa, M., & Caldeira, S. N. (2015). Keep calm enfrenta a vergonha: contributos para um programa de competências sócio-emocionais. "Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación", Vol. Extr.(1), A1-001-A1-007. DOI: 10.17979/reipe.2015.0.01.106
Publisher
Universidade da Coruña, Universidade do Minho