Browsing by Author "Bahia, Sara"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Aspirações escolares em estudantes com diferentes níveis de envolvimento na escola : um estudo em rapazes e em raparigasPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Taveira, Céu; Janeiro, Isabel; Melo, Madalena; Caldeira, Suzana Nunes; Bahia, Sara; Nogueira, João; Galvão, Diana; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Conboy, Joseph; Festas, Isabel; Pereira, TiagoContexto: A importância das aspirações escolares em adolescentes tem sido salientada, mas pouco investigada. Objetivo: Este estudo teve como objetivo proceder ao levantamento das aspirações escolares de jovens alunos e analisar a relação que mantêm com o envolvimento na escola, por grupo de pertença ao sexo (rapazes e raparigas). Método: A amostra foi constituída por 685 estudantes de diferentes anos de escolaridade (6º, 7º, 9º e 10º anos), de escolas de diferentes zonas do país. Os alunos preencheram escalas de avaliação do envolvimento na escola e foi-lhes pedido que especificassem até quando pretendiam continuar a estudar. Resultados: as análises permitiram encontrar relações significativas entre as variáveis aspirações escolares e envolvimento na escola, quer nos rapazes quer nas raparigas, apresentando-se as aspirações mais elevadas no grupo com maior envolvimento e de acordo com as hipóteses do estudo. Os resultados foram interpretados num posicionamento cognitivo-social, tomando como suporte de discussão a sua comparação com investigações anteriores. Sugestão: é destacada a necessidade de futuras pesquisas com amostras mais heterogéneas e a utilização de entrevistas a alunos de subgrupos específicos.
- Envolvimento dos alunos em escolas portuguesas : elementos de um projecto de avaliaçãoPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Janeiro, Isabel; Nogueira, João; Melo, Madalena; Festas, Isabel; Bahia, Sara; Caldeira, Suzana NunesO objectivo geral deste trabalho é a apresentação de elementos do projecto Envolvimento dos Alunos em Escolas Portuguesas (EAEP). Este projecto nacional está ligado a um projecto internacional o "Exploring Student Engagement in Schools Internationally". A equipa do projecto internacional é composta por 33 membros de 19 países. A equipa portuguesa é composta por 9 investigadores de 6 Faculdades diferentes. Conceptualizaram-se seis estudos principais. A amostra envolverá 900 estudantes de diferentes anos de escolaridade. Espera-se que os resultados permitam uma melhor compreensão do envolvimento dos estudantes portugueses na escola e, também, uma comparação com estudantes de outros países.
- Envolvimento dos alunos na escola : conceito e relação com o desempenho académico : sua importância na formação de professores.Publication . Veiga, Feliciano Henriques; Festas, Isabel; Taveira, Céu; Galvão, Diana; Janeiro, Isabel; Conboy, Joseph; Carvalho, Carolina; Caldeira, Suzana Nunes; Melo, Madalena; Pereira, Tiago; Almeida, Ana; Bahia, Sara; Nogueira, JoãoO conceito de envolvimento dos alunos na escola tem vindo a ser colocado no cerne das discussões relacionadas com o sucesso académico e com o abandono escolar. Este estudo faz uma revisão de literatura acerca deste conceito e das suas relações com o desempenho académico, destacando a sua importância no âmbito da formação de professores. Vários estudos sustentam que a falta de envolvimento dos alunos aparece associada ao baixo desempenho académico, a problemas de comportamento e ao abandono escolar. O envolvimento dos alunos na escola apresenta-se, na literatura revista, como uma resposta eficaz para os problemas que afetam as escolas e os seus alunos, como um aspeto a ter em conta na prevenção de padrões de comportamento problemático em contexto escolar e, portanto, como um conceito transdisciplinar de elevada importância na formação de professores.
- Portuguese Adaptation of Students' Engagement in Schools International Scale (SESIS)Publication . Veiga, Feliciano Henriques; Bahia, Sara; Nogueira, João; Melo, Madalena; Caldeira, Suzana Nunes; Festas, Isabel; Taveira, Céu; Galvão, Diana; Janeiro, Isabel; Conboy, Joseph; Carvalho, Célia; Almeida, Ana; Pereira, TiagoContext: The importance of student’s engagement has been recently pointed out in research. However, there has been a lack of engagement assessment instrument, pertaining psychometric qualities. Objective: This paper presents the Portuguese adaptation of the “Student’s Engagement in School International Scale” (SESIS), drawn up from a12 countries international study (Lam et al., 2012; Lam et al., in press). Method: Psychometric properties of this scale were examined with data from 685 students from different grades (6th, 7th, 9th and 10th), from both sexes, and different regions of the country. Results: Factorial analysis of the results, with varimax rotation, lead to three different factors which explain 50.88% of the variance. The scale integrates the original 33 items, and cognitive, affective and behavioural dimensions. For the external validity study, the relationship between student’s engagement in school results and other school variables — academic performance, self-concept — was considered, and significant relations were observed, as expected. Conclusion: The data presented highlights the qualities of SESIS, as well as its usefulness for research purposes. Suggestion: It is suggested the investigation of the extension of SESIS’s three-dimensionality, in future studiesKeywords: Innovation, technology, research projects, etc.
- Profissões desejadas envolvimento na escola : Um estudo em alunos com e sem retençãoPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Taveira, Céu; Janeiro, Isabel; Melo, Madalena; Caldeira, Suzana Nunes; Bahia, Sara; Nogueira, João; Galvão, Diana; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Conboy, Joseph; Festas, Isabel; Pereira, TiagoContexto: A importância das escolhas profissionais pelos alunos tem sido recentemente salientada e questionada, mas pouco investigada e debatida. Objetivo: Este estudo teve como objetivo proceder ao levantamento das profissões desejadas por alunos, em grupos com baixo versus com elevado envolvimento na escola, quer com retenções quer sem retenções. Método: A amostra foi constituída por 685 estudantes de diferentes anos de escolaridade (6º, 7º, 9º e 10º anos), de escolas de diferentes zonas do país. Os alunos preencheram escalas de avaliação do envolvimento na escola e foram questionados acerca da profissão que gostariam de vir a ter. Resultados: as análises realizadas permitiram conhecer quais as profissões desejadas pelos jovens e de que modo variam com o envolvimento na escola, em alunos com e sem retenções escolares; os resultados foram interpretados num posicionamento cognitivo-social, tomando como suporte de discussão a sua comparação com investigações algo similares. Sugestão: é destacada a necessidade de futuras pesquisas com amostras mais heterogéneas e a utilização de entrevistas a alunos de subgrupos específicos.
- Student engagement in Portuguese schools : A national projectPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Janeiro, Isabel; Nogueira, João; Melo, Madalena; Festas, Isabel; Bahia, Sara; Caldeira, Suzana NunesThe objective of this project is to analyse Student Engagement in Portuguese Schools (SEPS). The framework is linked to the "Exploring Student Engagement in Schools Internationally". The team of researchers conceptualized 6 major studies to analyse the relations between SEPS and: contextual factors; personal factors; student's outcomes; teachers' representations; and effects on SEPS of specific intervention programmes. The sample is around 1200 students, from preschool to 10th grade. The results will allow a deeper knowledge of SEPS and an international comparison with other countries.
- Students' Engagement in School : A literature review.Publication . Veiga, Feliciano Henriques; Galvão, Diana; Almeida, Ana; Carvalho, Carolina; Janeiro, Isabel; Nogueira, João; Conboy, Joseph; Melo, Madalena; Taveira, M. Céu; Festas, M. I.; Bahia, Sara; Caldeira, Suzana Nunes; Pereira, TiagoStudents’ Engagement in School has been the focus of debate concerning academic success and school dropout, and pointed out as a mean to address the problems affecting our schools and their students, not only for having value in itself, but also for being an important mediator between several academic variables. This paper reviews the research and literature on this concept and its relations with personal and contextual variables, as well as with academic performance, with the aim of summarizing the main relationships found. Literature presents a significant number of studies which sustain that personal variables, such as self-efficacy and self-concept, as well as contextual - peers, school, family- are related with school engagement. The adoption of mastery goals, for instance, has a positive impact on school, as they are related with the use of cognitive and self-regulatory strategies by students. Positive relationships with peers, teachers support and the quality of family relations are associated with higher levels of engagement and academic performance, while negative experiences, such as bullying, are related with educational difficulties. Following this, we reflect about the relevance of studying engagement in school, in the context of widespread financial crisis, and emphasize the need to rethink educational institutions considering the paradigmatic changes that currently occur.
- Students' engagement in schools : differentiation and promotionPublication . Veiga, Feliciano Henriques; Carvalho, Carolina; Almeida, Ana; Taveira, Céu; Janeiro, Isabel; Bahia, Sara; Festas, Isabel; Nogueira, João; Melo, Madalena; Caldeira, Suzana NunesThe objective of this work is to present elements of the project Student engagement in Schools (SES). The team consists of 10 researchers from six Universities. Student engagement in schools is a multidimensional construct that unites affective, behavioural, and cognitive dimensions of student adaptation in the school and has influence on students’outcomes. The team of researchers conceptualized two major studies, a differential study to analyze the relations between SES and contextual factors, personal factors, student’s outcomes, and a quasi-experimental study to analyze the effects on SES of a specific intervention programmes. In study 1, the sample size is around 600 students (150 6th graders, 150 7th graders, 150 9th graders, and 150 10th graders). We shall focus on years of school transition, with rural and urban populations, on different regions of the country, and on students with different family background. We shall conduct questionnaires with national and international scales. The study 2 will involve students in 7th and 9th grade, from four classes, two of the experimental group and two of the control group. Patterns of verbal communication between a teacher and students can influence the classroom environment and SES. This model of communication would result in more effective student management and more time on-task for learning.