Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Resumo, Índice, Introdução | 178.67 KB | Adobe PDF | ||
Documento Principal | 1.4 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório estágio pretende refletir sobre as práticas realizadas durante os Estágios Pedagógicos I e II, do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico.
Numa primeira instância, tratam-se aspetos relacionados com a formação inicial de educadores/professores, com especial destaque para a relevância dos estágios pedagógicos.
Num segundo momento, apresentam-se algumas conceções do currículo e expõem-se aspetos relacionados com o desenvolvimento curricular. Ainda nesta parte reflete-se sobre os valores transmitidos pela escola na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico, com base em literatura especializada na área.
Posteriormente, e constituindo a terceira parte deste documento, procede-se à descrição de algumas atividades desenvolvidas durante os dois estágios pedagógicos, fazendo-se uma reflexão crítica das mesmas.
Em último lugar, apresenta-se um estudo cujo objetivo consistiu em determinar os aspetos mais valorizados nos enunciados e nas correções de trabalhos escritos, realizados pelas crianças durante o estágio no 1.º ciclo. Concluiu-se que dominaram as atividades de tipo académico, sendo reduzidas as que estiveram ligadas a situações do quotidiano da criança, e não se registaram variações consideráveis entre as capacidades e competências mais valorizadas na primeira parte do estágio e as mais valorizadas na segunda parte deste.
Também se concluiu que as correções da estagiária, aos trabalhos escritos das crianças, incidiram mais nos conteúdos tratados do que nos aspetos linguísticos da produção escrita. No geral, foram valorizadas sobretudo capacidades e competências ligadas ao domínio e uso da informação.
ABSTRACT: The following report aims to be a reflection about the work developed by its author during the first and second pedagogic internship of a master’s degree on preschool and elementary school training. On the first part of the report, we approach some aspects related with the initial training of educators and teachers as well, as the relevance of pedagogic internship. On the second part, we present some concepts of curriculum, exposing aspects related with curricula management. We also reflect about the transmitted values by preschool and elementary school, based on specialized literature. On the third part of the report, we will describe and reflect, with a critical view, about the activities developed on both internships. Lastly, we will present a study which the main subject was to determine what aspects were considered more important on the questions and corrections applied on the elementary students written papers. We have considered that the activities were mainly based on academic subjects, however less attention was given to the quotidian subjects on the first part of the internship. We noticed no considerable fluctuations on the abilities and competences on the second part of the internship. We also consider that the trainee’s grammar correction regarded mainly linguistics aspects of written production. Overall, we valued primarily the aspects related with skills and abilities and the use of information.
ABSTRACT: The following report aims to be a reflection about the work developed by its author during the first and second pedagogic internship of a master’s degree on preschool and elementary school training. On the first part of the report, we approach some aspects related with the initial training of educators and teachers as well, as the relevance of pedagogic internship. On the second part, we present some concepts of curriculum, exposing aspects related with curricula management. We also reflect about the transmitted values by preschool and elementary school, based on specialized literature. On the third part of the report, we will describe and reflect, with a critical view, about the activities developed on both internships. Lastly, we will present a study which the main subject was to determine what aspects were considered more important on the questions and corrections applied on the elementary students written papers. We have considered that the activities were mainly based on academic subjects, however less attention was given to the quotidian subjects on the first part of the internship. We noticed no considerable fluctuations on the abilities and competences on the second part of the internship. We also consider that the trainee’s grammar correction regarded mainly linguistics aspects of written production. Overall, we valued primarily the aspects related with skills and abilities and the use of information.
Description
Mestrado, Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, 3 de Maio de 2017, Universidade dos Açores.
Keywords
Educação Pré-Escolar Ensino Básico (1º Ciclo) Currículo Prática Pedagógica Curriculum Internship Practices
Citation
Teixeira, Paula Cristina Simões. "Currículo e valores veiculados na Educação de Infância e no 1.º Ciclo do Ensino Básico". 2017. 93 p.. (Dissertação de Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2016. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/4447>.