Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Abstract | 43 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A vergonha é uma emoção social transversal a todos os seres humanos e com grande importância a nível individual e interpessoal. Por esta emoção emergir de um processo autoconsciente em situações de transgressão ou fracasso, provoca estados psicológicos desagradáveis e uma avaliação negativa do self global. Altos níveis de vergonha têm implicações no ajustamento psicológico do ser humano, o que tende a afetar o processo de aprendizagem do aluno. A presente investigação decorreu na ilha de São Miguel, do Arquipélago dos Açores (Portugal), onde investigações recentes evidenciam que os adolescentes parecem revelar algum desajustamento psicológico, por apresentarem uma forte tendência para a paranoia e altos índices de vergonha externa, autodano e ideação suicida. Estes resultados incrementam a necessidade de intervir, numa ótica preventiva, das disfunções emocionais e dos comportamentos desajustados em adolescentes. [...].
ABSTRACT: Shame is a social emotion, common to all human beings and essential for individuals and interpersonal functioning. This emotion emerges from self-awareness in situations of failure or transgression, provokes unpleasant psychological state, and a global and negative self-evaluation. High levels of shame can have an impact in psychological adjustment of human beings, and tend to impair the learning process of students. The current research was carried out in the São Miguel Island, Azores, where the recent findings highlight that youths present psychological problems and are prone to paranoia, external shame, and present high rates of self-harm and suicidal ideation. These findings have emphasized the need to intervene and to prevent emotional dysfunction and disruptive behaviors in youths. [...].
ABSTRACT: Shame is a social emotion, common to all human beings and essential for individuals and interpersonal functioning. This emotion emerges from self-awareness in situations of failure or transgression, provokes unpleasant psychological state, and a global and negative self-evaluation. High levels of shame can have an impact in psychological adjustment of human beings, and tend to impair the learning process of students. The current research was carried out in the São Miguel Island, Azores, where the recent findings highlight that youths present psychological problems and are prone to paranoia, external shame, and present high rates of self-harm and suicidal ideation. These findings have emphasized the need to intervene and to prevent emotional dysfunction and disruptive behaviors in youths. [...].
Description
Trabalho apresentado em XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía, Área 1 Aprendizaje, memoria y motivación. Universidad da Coruña, 2 de Setembro de 2015.
Keywords
Adolescentes Vergonha Intervenção Motivação Aprendizagem
Pedagogical Context
Citation
Raposo, C., Barreto Carvalho, C., Sousa, M. & Caldeira, S. N. (2015). "Keep calm enfrenta a vergonha: contributos para um programa de competências sócio-emocionais". In Libro de Resúmenes del XIII Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagogia, Corunha: Revista Gallego-Portuguesa de Psicología y Educación, 2-4 de setembro, 85-87.
Publisher
Revista Gallego-Portuguesa de Psicología y Educación