Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
5.65 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio reporta-se a dois estágios pedagógicos desenvolvidos no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico da Universidade dos Açores. Este documento pretende caraterizar os contextos das práticas e refletir as intervenções pedagógicas desenvolvidas no ano letivo 2020/21, momento de pandemia COVID-19, apelando à literatura da área da Educação e aos documentos de orientação curricular destes níveis de ensino.
A escolha da temática Educar a Criança para Estilos de Vida Saudável impulsionou para que ao longo do estágio aprofundássemos conteúdos relevantes nas inúmeras áreas, de forma interdisciplinar, assim como, a implementação das várias etapas do ciclo formativo, realçando o uso da observação na caracterização das crianças/alunos dos estágios, quanto aos seus hábitos, às suas características, capacidades e necessidades de aprendizagem, elementos essenciais a uma educação ajustada à atualidade. Investimos ainda em estratégias lúdicas e dinâmicas, que consideramos que foram experiências importantes para as crianças/alunos, tanto em ensino presencial como virtual.
Em jeito de reforço ao processo de formação de educador/professor, incluímos uma vertente investigativa extensiva do estágio, um estudo essencialmente descritivo, onde aplicámos um inquérito por questionário a 141 encarregados de educação, a maioria mães, com o intuito de analisar a sua perceção de hábitos e rotinas relativas ao seu estilo de vida, assim como, dos seus educandos, crianças da ilha de São Miguel. Verificamos que apesar da situação pandémica, as famílias tentaram continuar a sua vida, e embora se registem já algumas referências muito positivas no seio destas famílias, os dados apontam para uma tendência de elevados fatores de risco, provavelmente fruto do uso excessivo de carro, de exposição a écrans e ingestão de alimentos pouco saudáveis, assim como, para a insuficiente adesão a práticas físicas durante “toda a semana”. Estes são aspetos a que um educador/professor deve conhecer para promover estratégias alternativas e que garantam uma educação mais sustentável às crianças.
Em suma, afirmar que este relatório de estágio, fruto de uma análise reflexiva dos nossos estágios e de um aprofundamento da temática estudada, foi fundamental para o desenvolvimento e crescimento do formando, enquanto futuro agente educativo.
ABSTRACT: The aim of this report is to assess the educational action developed in two pedagogical internships context integrated in the Master´s Degree in Pre-School Education and 1st Cycle Elementary School, at the University of the Azores. The report is about the reflection on the general activities conducted during the COVID-19 pandemic, throughout the 2020/2021 school year, supported by Educational literature and class guiding documents for pre-school and elementary school. Educating infants for healthy lifestyle theme choice promoted a deeper and transversal interdisciplinary study by observation of student’s features throughout the internship, such as, everyday habits and singularities and learning skills and needs. There were implemented vital development experiences through online and in person playful and dynamic strategies. For the extensive investigative aspect of the internship, it was conducted an inquiry to 141 parents from São Miguel Island, mostly mothers, to analyse parents and children’s everyday lifestyle habits. Despite COVID-19 pandemic, data suggest a tendency of high risk factors, probably due to excessive use of automobiles, display exposure, unhealthy foods and insufficient regular exercise. These are the main issues that a teacher must know to find and promote alternative strategies to a children’s healthier and sustainable education and lifestyle. This internship was a fundamental asset for the development and growth of the trainee as a future educational agent due to the acquired knowledge and subsequent reflective analysis.
ABSTRACT: The aim of this report is to assess the educational action developed in two pedagogical internships context integrated in the Master´s Degree in Pre-School Education and 1st Cycle Elementary School, at the University of the Azores. The report is about the reflection on the general activities conducted during the COVID-19 pandemic, throughout the 2020/2021 school year, supported by Educational literature and class guiding documents for pre-school and elementary school. Educating infants for healthy lifestyle theme choice promoted a deeper and transversal interdisciplinary study by observation of student’s features throughout the internship, such as, everyday habits and singularities and learning skills and needs. There were implemented vital development experiences through online and in person playful and dynamic strategies. For the extensive investigative aspect of the internship, it was conducted an inquiry to 141 parents from São Miguel Island, mostly mothers, to analyse parents and children’s everyday lifestyle habits. Despite COVID-19 pandemic, data suggest a tendency of high risk factors, probably due to excessive use of automobiles, display exposure, unhealthy foods and insufficient regular exercise. These are the main issues that a teacher must know to find and promote alternative strategies to a children’s healthier and sustainable education and lifestyle. This internship was a fundamental asset for the development and growth of the trainee as a future educational agent due to the acquired knowledge and subsequent reflective analysis.
Description
Mestrado (Relatório de Estágio), Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, 4 de março de 2022, Universidade dos Açores.
Keywords
Atividade Física Alimentação Saudável Educação Pré-Escolar Ensino Básico (1.º Ciclo) Estágio Pedagógico / Hábitos de Vida Saudável Estágio Pedagógico Hábitos de Vida Saudável 1st Cycle of Basic Education Education Healthy Lifestyle Habits Pedagogical Internship Pre-School Education
Citation
Raposo, Filipe Alberto Bulhões (2022). "Educar a criança para estilos de vida saudável", 168 p.. Mestrado (Relatório de Estágio) em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Ponta Delgada: Universidade dos Açores. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/6341>