Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.95 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Maurice Merleau-Ponty na sua obra Elogio da filosofia afirma, citando Stendhal, “é uma felicidade ter como profissão a sua paixão” . Esta é uma realidade que partilho com todos aqueles que tiveram a sorte de poderem trabalhar naquilo para que estavam intrinsecamente motivados. Quando estamos convictos de que aquilo que fazemos é a nossa razão de ser profissional corremos o risco de perspectivar toda a nossa actividade pelo ponto de vista que nos apaixona. Conscientemente corro esse risco e encontro na dimensão filosófica da estética o nó górdio da inteligibilidade da própria humanidade do homem. A arte é a verdadeira força criadora mais profunda do espírito humano, estando a estética presente em todas as dimensões do homem e, de modo muito especial, na dimensão da educação. É o meu objectivo, neste trabalho, tentar lançar algumas pistas de reflexão que nos ajudarão a compreender o papel que essa dimensão, tradicionalmente ligada à arte e ao gozo artístico, tem a ver com a educação. Para o efeito, dividi este trabalho em três momentos: I- O que é a estética?; II- O que é a educação? e III- A dimensão estética na educação.
ABSTRACT: Maurice Merleau – Ponty, in his praise work of philosophy, says, quoting Stendhal, "it’s a joy to have your passion as your profession." This is a reality that I share with all those who were fortunate enough to be able to work on things for what they are intrinsically motivated. When we are convinced that what we do is our reason for being professional, we risk perspective all our activity from the standpoint that inspires us. Consciously I run that risk and from an aesthetical point of view I perspective the humanity of man. Art is the true deeper creative power of the human spirit, this being in all dimensions of man and, most especially, in the aesthetic dimension of education. In this paper I try to shed some thoughts that will help us understand the role that this area, traditionally linked to art and artistic enjoyment has to do with education. So, this paper is divided in three paragraphs: I- What is aesthetics?, II - What is education? and III - An aesthetic dimension in education.
ABSTRACT: Maurice Merleau – Ponty, in his praise work of philosophy, says, quoting Stendhal, "it’s a joy to have your passion as your profession." This is a reality that I share with all those who were fortunate enough to be able to work on things for what they are intrinsically motivated. When we are convinced that what we do is our reason for being professional, we risk perspective all our activity from the standpoint that inspires us. Consciously I run that risk and from an aesthetical point of view I perspective the humanity of man. Art is the true deeper creative power of the human spirit, this being in all dimensions of man and, most especially, in the aesthetic dimension of education. In this paper I try to shed some thoughts that will help us understand the role that this area, traditionally linked to art and artistic enjoyment has to do with education. So, this paper is divided in three paragraphs: I- What is aesthetics?, II - What is education? and III - An aesthetic dimension in education.
Description
I Colóquio de Filosofia da Educação, Universidade dos Açores, 26 de Junho de 1997.
Keywords
Estética Educação Arte Aesthetics Education Art
Citation
Castro, Gabriela (2002). "A Dimensão Estética na Educação". In Educação: Caminho para o século XXI: Actas do I Colóquio de Filosofia da Educação, ed. Emanuel Oliveira Medeiros, 69 -75. ISBN: 972-8612-08-7. Ponta Delgada: Universidade dos Açores.
Publisher
Universidade dos Açores