Repository logo
 
Publication

Teachers’ Motivation for Teaching in Higher Education : Portuguese Validation of a Questionnaire

dc.contributor.authorAlmeida, Leandro S.
dc.contributor.authorMoreira, Maria Alfredo
dc.contributor.authorCaldeira, Suzana Nunes
dc.contributor.authorSoares, Sara Medeiros
dc.contributor.authorHattum-Janssen, Natascha van
dc.contributor.authorVisser-Wihnveen, Gerda
dc.date.accessioned2021-05-11T15:26:45Z
dc.date.available2021-05-11T15:26:45Z
dc.date.issued2021-03-01
dc.description.abstractABSTRACT: Motivation for teaching is key in the establishment and further development of high-quality higher education, as it affects teachers’ investment in quality learning experiences for their students, as well as institutional efficacy and well-being. This study aimed to validate a questionnaire, originally developed in Belgium, designed to evaluate three dimensions (self-efficacy, interest, and effort) of intrinsic motivation for teaching for a different national population. The sample consisted of 616 academics working in public higher education institutions in Portugal. Confirmatory factor analysis was conducted and internal consistency of items analyzed. The results show that the original dimensionality of the construct is confirmed in the Portuguese teachers’ sample. Motivation for teaching in the Portuguese context is primarily explained by the following factors: personal efficacy, interest in the task, and effort placed on teaching responsibilities. A difference was found in that personal efficacy could not be divided in context and general personal efficacy.en
dc.description.abstractRESUMO: A motivação para ensinar é fundamental para o desenvolvimento de ensino superior de qualidade, pois determina o investimento dos professores em experiências de aprendizagem de qualidade para os seus estudantes, bem como a eficácia e bem-estar institucionais. O estudo teve por objetivo a validação de um questionário, originalmente desenvolvido na Bélgica, destinado a avaliar três dimensões (autoeficácia, interesse e esforço) sobre motivação intrínseca para ensinar, para uma população nacional distinta. A amostra é composta por 616 acadêmicos que trabalham em instituições públicas de ensino superior em Portugal. Realizou-se a análise fatorial confirmatória e analisou-se a consistência interna dos itens para cada uma das dimensões avaliadas. Os resultados mostram que a dimensionalidade original do constructo é confirmada na amostra portuguesa, sendo a motivação para o ensino explicada principalmente pelos seguintes fatores: eficácia pessoal, interesse pelo trabalho e esforço nas responsabilidades de ensino. Não foram encontradas diferenças entre eficácia pessoal geral e eficácia pessoal contextual.pt_PT
dc.description.abstractRESUMEN: La motivación para la enseñanza es clave en el desarrollo de una educación superior de calidad, porque determina la inversión de los profesores en experiencias de aprendizaje de calidad para sus estudiantes, así como la eficacia institucional y el bienestar. El estudio tuvo como objetivo validar un cuestionario, desarrollado originalmente en Bélgica, destinado a evaluar tres dimensiones (autoeficacia, interés y esfuerzo) sobre la motivación intrínseca para la docencia, en una población nacional distinta. La muestra consistió en 616 académicos que trabajan en instituciones públicas de educación superior en Portugal. Se realizó un análisis factorial confirmatorio y se analizó la consistencia interna de los ítems por dimensión. La dimensionalidad original del constructo se confirma en la muestra portuguesa. La motivación para enseñar en este contexto se explica principalmente por los siguientes factores: eficacia personal, interés en la tarea y esfuerzo en la enseñanza. La diferencia que se encontró es que la eficacia personal no pudo dividirse en contextual y general.spa
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAlmeida, Leandro Silva, Moreira, Maria Alfredo, Caldeira, Suzana Nunes, Soares, Sara Medeiros, Hattum-Janssen, Natascha van, & Visser-Wijnveen, Gerda J.. (2021). Teachers’ Motivation for Teaching in Higher Education: Portuguese Validation of a Questionnaire. Paidéia (Ribeirão Preto), 31, e3104. Epub March 01, 2021.https://doi.org/10.1590/1982-4327e3104en
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/1982-4327e3104pt_PT
dc.identifier.issn1982-4327
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.3/5908
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade de São Paulo, FFCL (Ribeirão Preto)pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectIntrinsic Motivationen
dc.subjectTeachersen
dc.subjectHigher Educationen
dc.subjectMotivação Intrínsecapt_PT
dc.subjectProfessorespt_PT
dc.subjectEnsino Superiorpt_PT
dc.subjectMotivación Intrínsecaspa
dc.subjectProfesoresspa
dc.subjectEducación Superiorspa
dc.titleTeachers’ Motivation for Teaching in Higher Education : Portuguese Validation of a Questionnaireen
dc.title.alternativeMotivação dos Professores para o Ensino na Educação Superior : Validação Portuguesa de um Questionáriopt_PT
dc.title.alternativeMotivación de los Profesores para la Enseñanza en la Educación Superior : Validación Portuguesa de un Cuestionariospa
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceSão Paulo, Brasilpt_PT
oaire.citation.endPage11pt_PT
oaire.citation.startPage1pt_PT
oaire.citation.titlePaidéiapt_PT
oaire.citation.volume31pt_PT
person.familyNameAlmeida
person.familyNameFERREIRA DE FREITAS LOPES MOREIRA
person.familyNameCaldeira
person.familyNameSoares
person.givenNameLeandro
person.givenNameMARIA ALFREDO
person.givenNameSuzana Nunes
person.givenNameSara
person.identifier.ciencia-idAD1E-94B0-3055
person.identifier.ciencia-idBF1A-C5B2-94FF
person.identifier.ciencia-id4818-6D11-9EF4
person.identifier.orcid0000-0002-0651-7014
person.identifier.orcid0000-0002-0699-1197
person.identifier.orcid0000-0002-1024-6958
person.identifier.orcid0000-0001-5320-5753
person.identifier.ridB-3040-2011
person.identifier.scopus-author-id7102247228
person.identifier.scopus-author-id36651581300
person.identifier.scopus-author-id56584181400
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationd4be7caf-a70e-4482-a0c6-b6be1f1dcf82
relation.isAuthorOfPublicationb2e60f72-4372-47f3-9494-2fc202aed388
relation.isAuthorOfPublication2e622331-b4e3-4753-9e89-a562a140e0d6
relation.isAuthorOfPublication97860c93-c2da-43ca-9413-b9468873593c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery2e622331-b4e3-4753-9e89-a562a140e0d6

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Almeida_LS_et_al_2021_TeachersMotivationTeachingHigherEducation.pdf
Size:
3.64 MB
Format:
Adobe Portable Document Format