Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.86 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório é o culminar do trabalho realizado durante os estágios em educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico (1.º ano), onde efetuei uma abordagem à cultura açoriana. O trabalho desenvolvido foi sustentado no Currículo Regional para a Educação Básica (CREB). A estratégia utilizada durante os estágios, tanto da educação pré-escolar como do 1.º ciclo do ensino básico, foi percecionar os vários interesses demonstrados pelos diferentes grupos, e a partir deles dar continuidade à aprendizagem, não criando lacunas no seu processo de ensino/aprendizagem, promovendo assim uma aprendizagem significativa. Deste modo, o critério utilizado durante o estágio para dar continuidade à aprendizagem das crianças foi de, sempre que possível, promover atividades o mais próximo do seu quotidiano e das suas vivências culturais, para assim se tornar mais significativa e relevante. Além disso, outro dos aspetos a frisar relaciona-se com a importância dada ao longo da prática educativa aos conhecimentos prévios dos alunos. Ao longo deste processo, fui enriquecendo as minhas práticas educativas com os conhecimentos que fui adquirindo e construindo, espelhando sempre um esforço no sentido de aperfeiçoar as minhas intervenções pedagógicas com as crianças.
ABSTRACT: The present report portrays my internship both in preschool and in the first stage of basic education (first grade). In both contexts I have promoted children’s acquisition of knowledge related to the Azorean culture, in the light of the Regional Curriculum for Basic Education. My strategy consisted of taking the children’s interests into consideration, by using them as resources in approaching content related to the Azorean culture, without creating a gap in the children’s learning process, thus promoting meaningful learning. Therefore, the criterion used during my internship to provide continuity in the children’s experience was, whenever possible, to promote activities with which they were familiar, considering their cultural setting, thus making learning more meaningful and relevant. Another aspect that should be stressed is related to the importance given to the student’s prior knowledge. Throughout this process, I have enriched my educational practice with the knowledge that I have acquired and developed, which reflects my effort to improve my competencies in working with children.
ABSTRACT: The present report portrays my internship both in preschool and in the first stage of basic education (first grade). In both contexts I have promoted children’s acquisition of knowledge related to the Azorean culture, in the light of the Regional Curriculum for Basic Education. My strategy consisted of taking the children’s interests into consideration, by using them as resources in approaching content related to the Azorean culture, without creating a gap in the children’s learning process, thus promoting meaningful learning. Therefore, the criterion used during my internship to provide continuity in the children’s experience was, whenever possible, to promote activities with which they were familiar, considering their cultural setting, thus making learning more meaningful and relevant. Another aspect that should be stressed is related to the importance given to the student’s prior knowledge. Throughout this process, I have enriched my educational practice with the knowledge that I have acquired and developed, which reflects my effort to improve my competencies in working with children.
Description
Mestrado, Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, 22 de Junho de 2013, Universidade dos Açores (Relatório de Estágio).
Keywords
Cultura Açoriana Currículo Regional para a Educação Básica (CREB) Currículo do Sistema Escolar Educação Pré-Escolar Ensino Básico (1º Ciclo) Prática Educativa Azorean Culture Meaningful Learning
Citation
Borba, Marília Alexandra Freitas. "Uma abordagem à cultura açoriana em contexto de educação pré-escolar e 1º ciclo do Ensino Básico". 2013. vii, 92 p.. (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico) – Angra do Heroísmo: Universidade dos Açores, 2013.