Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
419.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este estudo pretende refletir o ensino da ginástica na Educação Física (EF) em diferentes escolas dos Açores, na última década. Pretendemos identificar a opinião de estudantes (ensino básico e secundário) sobre a ginástica, como área de currículo em EF (a ordem de preferência por relação a outras matérias, o nível de dificuldade e a frequência com que ocorre nas aulas) e a opinião de professores (ensino elementar, básico e secundário) sobre as dificuldades encontradas para o ensino da ginástica (materiais existentes, a sua formação em ginástica e a motivação dos alunos). Os dados foram recolhidos através de um inquérito por questionário aplicado em diferentes momentos e em variados estudos, nos últimos dez anos, realizados em diferentes ilhas dos açores, com estudantes e professores de EF. Os dados obtidos sugerem que a prática de diferentes tipos de ginástica ensinada na atividade curricular da EF é diminuta no ensino secundário, como reflexo da insuficiente aprendizagem de técnicas elementares à ginástica realizada pelos alunos nas escolas de ensino elementar e básico. Os recursos físicos existentes, principalmente no 1.º ciclo ainda não são adequados nem as condições boas para a realização de uma prática que permita um aumento qualitativo da capacidade motora e também da motivação dos alunos para a ginástica. Nos Açores, onde o ensino da EF nas escolas do elementar é uma tarefa da responsabilidade e supervisão dos especialistas, é uma boa ideia investir na ginástica. Não podemos esquecer que esta é uma idade crítica para a aquisição de "skills" e capacidades chave para os diferentes tipos de ginástica.
ABSTRACT: The following study aims to provide a reflection on the teaching of gymnastics in Physical Education (PE) in different schools of the Azores, in the last decade. It is pretended to identify the opinion of students (in middle and high schools) about the gymnastics, as curriculum area in PE (preference order, difficulty level and frequency) and the opinion of teachers (in elementary, middle and high schools) on the difficulties found while gymnastics teaching (material resources, gymnastics formation and students´ motivation). Data were collected through a questionnaire applied in different moments and in various studies, in the last ten years in different islands of the Azores, with students and Physical Education teachers. The data obtained suggests that the practice of different types of gymnastics taught in the curricular activity in PE is diminutive in the high schools, as reflex of the insufficient learning in teaching of gymnastic techniques throughout the elementary and middle schools. The physical resources available, especially for the first cycle are yet to become the adequate and good conditions for the realization of practical that allow the qualitative improvement of motor availability of students and therefore their motivation for gymnastic. In the Azores, where the teaching of PE in the elementary school is now a task under supervision and responsibility of specialized teachers, it is a good idea to invest in gymnastic. We can’t forget that this age is a critical age for the acquisition of key skills and key capacities for several gymnastics types.
ABSTRACT: The following study aims to provide a reflection on the teaching of gymnastics in Physical Education (PE) in different schools of the Azores, in the last decade. It is pretended to identify the opinion of students (in middle and high schools) about the gymnastics, as curriculum area in PE (preference order, difficulty level and frequency) and the opinion of teachers (in elementary, middle and high schools) on the difficulties found while gymnastics teaching (material resources, gymnastics formation and students´ motivation). Data were collected through a questionnaire applied in different moments and in various studies, in the last ten years in different islands of the Azores, with students and Physical Education teachers. The data obtained suggests that the practice of different types of gymnastics taught in the curricular activity in PE is diminutive in the high schools, as reflex of the insufficient learning in teaching of gymnastic techniques throughout the elementary and middle schools. The physical resources available, especially for the first cycle are yet to become the adequate and good conditions for the realization of practical that allow the qualitative improvement of motor availability of students and therefore their motivation for gymnastic. In the Azores, where the teaching of PE in the elementary school is now a task under supervision and responsibility of specialized teachers, it is a good idea to invest in gymnastic. We can’t forget that this age is a critical age for the acquisition of key skills and key capacities for several gymnastics types.
Description
Texto que resulta da participação no 3.º Congresso da Federação de Ginástica de Portugal, "Ciências na Ginástica e Actividades Acrobáticas", 2009.
Keywords
Educação Física nos Açores Ensino da Ginástica Opinião de Estudantes e Professores Physical Education in Azores Teaching Gymnastique Opinions of Students and Teachers
Citation
Condessa, Maria Isabel (2011). "Como vai o Ensino da Ginástica na EF? Um Estudo nos Açores". In «Da Prática à Ciência: artigos do 2º e 3º Congressos da Federação de Ginástica de Portugal 2007 e 2009», ed. César Peixoto, Paulo Barata & Luís Moreira, 193 - 202. ISBN 978-989-96925-4-1. Lisboa: Câmara Municipal de Lisboa.
Publisher
Câmara Municipal de Lisboa