Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.37 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório de estágio enquadra-se na realização do Mestrado em Educação do Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, da Universidade dos Açores, e teve por base as práticas pedagógicas concretizadas nas unidades curriculares Estágio Pedagógico I e II.
A presença da comunicação em todas as sociedades, como base das interações humanas, é um paradigma que nos remete para a necessidade intrínseca de promover o seu desenvolvimento de forma integral na criança. Naturalmente, esta realidade está inerente à dimensão social da aprendizagem, revelando, assim, a importância da realização deste estudo, como contributo para a compreensão da importância que os espaços escolares, nomeadamente as salas de aula, têm na promoção das competências comunicacionais. Em conformidade, a escolha do tema, prendeu-se com o facto de nutrirmos interesse pela organização do espaço de sala de aula e por consideramos que este tem um papel fulcral no processo de ensino-aprendizagem, especificamente, no desenvolvimento da comunicação das crianças.
Por conseguinte, para a elaboração deste relatório foi escolhida, especificamente, a temática “O espaço pedagógico no processo comunicacional em contexto Pré-escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico”, para ser explorada e analisada numa componente prática, ao longo dos estágios, e numa componente investigativa, através do estudo empírico.
Nessa linha, enveredamos por uma abordagem investigativa de natureza descritiva, que nos permitisse conhecer as conceções dos participantes sobre este tema. Esta investigação contou com a participação de 10 educadores de infância e 10 professores do 1.º Ciclo e teve por base os seguintes objetivos: conhecer a relevância que os educadores de infância e professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico atribuem à organização do ambiente de sala de aula para o desenvolvimento da comunicação nos alunos; descobrir aspetos que potencializam ou constrangem o desenvolvimento da comunicação; entender quais os procedimentos e estratégias promotores da oralidade, da leitura e da escrita; e identificar quais os procedimentos na organização do espaço na implementação das múltiplas áreas das expressões.
Com a nossa investigação, constatamos que a maioria dos docentes e educadores de infância segue a linha orientadora deste autor, o que lhes permite ter consciência da influência do espaço na promoção da comunicação. Para além disso, comprovamos que os educadores e professores consideram que a forma como o espaço se encontra organizado influencia o desenrolar das diversas atividades nele implementadas, bem como no modo como as crianças se relacionam entre si e com o educador ou professor. Mediante o tipo de relação existente entre alunos e entre os alunos e o professor, o processo ensino-aprendizagem pode ser potencializado.
ABSTRACT: This report is the academic outcome of the internship of the Master’s Degree in Preschool and Elementary School Education, at University of Azores. It was based on the pedagogical practices accomplished in the course units of the Pedagogical internship I and II. The communication in all societies, based on the human interactions, is a paradigm that brings us to the intrinsic need to promote its development in an entire way. Naturally, this reality has a learning social dimension, showing, therefore, the importance of this study, as a contribution to the understanding of the importance of school facilities, especially classrooms, in promoting communication skills. Accordingly, the theme’s choice was due to our interest in the classroom space because we believe that it has an important role in the teaching-learning process, particularly in the development of children’s communication. Therefore, to prepare this report, we have specifically chosen the theme «The pedagogical space in the communicative process in Pre-school and Elementary Education» to be explored and analyzed in a practical component, throughout the internships, and in an investigative component, through an empirical study. From this perspective, we chose a qualitative study that would allow us to know the participants’ conceptions on this subject. 10 kindergarten teachers and 10 elementary teachers participated in this study. It had the following aims: to know the relevance those teachers give to the classroom organization in the development of students’ communication; to find aspects that enhance or constrain the development of communication; to understand the procedures and strategies that promote speaking, listening, reading and writing skills; and to know which procedures are used in the space organization and in the implementation of multiple areas of expression. With our study, we found that the majority of teachers follow this author's guideline, which allows them to be aware of the influence of space in promoting communication. Thus, we prove that teachers consider that the way the classroom space is organized, influences the development of the activities implemented in it, as well as the way children communicate and relate to each other and to the teacher, enhancing the teaching-learning process.
ABSTRACT: This report is the academic outcome of the internship of the Master’s Degree in Preschool and Elementary School Education, at University of Azores. It was based on the pedagogical practices accomplished in the course units of the Pedagogical internship I and II. The communication in all societies, based on the human interactions, is a paradigm that brings us to the intrinsic need to promote its development in an entire way. Naturally, this reality has a learning social dimension, showing, therefore, the importance of this study, as a contribution to the understanding of the importance of school facilities, especially classrooms, in promoting communication skills. Accordingly, the theme’s choice was due to our interest in the classroom space because we believe that it has an important role in the teaching-learning process, particularly in the development of children’s communication. Therefore, to prepare this report, we have specifically chosen the theme «The pedagogical space in the communicative process in Pre-school and Elementary Education» to be explored and analyzed in a practical component, throughout the internships, and in an investigative component, through an empirical study. From this perspective, we chose a qualitative study that would allow us to know the participants’ conceptions on this subject. 10 kindergarten teachers and 10 elementary teachers participated in this study. It had the following aims: to know the relevance those teachers give to the classroom organization in the development of students’ communication; to find aspects that enhance or constrain the development of communication; to understand the procedures and strategies that promote speaking, listening, reading and writing skills; and to know which procedures are used in the space organization and in the implementation of multiple areas of expression. With our study, we found that the majority of teachers follow this author's guideline, which allows them to be aware of the influence of space in promoting communication. Thus, we prove that teachers consider that the way the classroom space is organized, influences the development of the activities implemented in it, as well as the way children communicate and relate to each other and to the teacher, enhancing the teaching-learning process.
Description
Mestrado (Relatório de Estágio), Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, 27 de outubro de 2020.
Keywords
Comunicação Educação Pré-Escolar Ensino Básico (1.º Ciclo) Estágio Pedagógico Prática Educativa Communication Educational Practices Elementary School Education Pedagogical Space Pre-School Education
Pedagogical Context
Citation
Ben-David, Hugo Correia. "O espaço pedagógico no processo comunicacional em contexto Pré-escolar e 1º Ciclo do Ensino Básico". 2020. IX, 131 p.. (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2020. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/5898>.