Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Intervenções psicoeducativas dirigidas a familiares de indivíduos com transtorno bipolar

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
jc 2017.pdf642.18 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Os familiares/cuidadores informais (CI) de indivíduos com transtornos mentais graves, como é o caso do Transtorno Bipolar (TB), estão sujeitos a um conjunto de dificuldades. Deste modo, é internacionalmente reconhecia a necessidade de se consolidar o apoio prestado a este tipo de CI. O presente estudo tem como objetivo analisar as características de intervenções destinadas a CI de indivíduos com TB, a partir de uma revisão sistemática da literatura. Os artigos analisados destacam que estas intervenções se revelam eficazes na redução da sobrecarga do CI e na melhoria da sua capacidade de cuidar, o que, por sua vez, se traduz na redução de recaídas do indivíduo com TB.
ABSTRACT: The Relatives/ Informal Caregivers (IC) of individuals with severe mental disorders, such as Bipolar Disorder (TB), are subject to a number of difficulties.Therefore, it is internationally recognized the need to consolidate the support given to this type of IC. The present study is a review of the literature aims to analyze the characteristics of interventions for IC of individuals with TB. The papers analyzed highlight that these interventions prove to be effective in reducing IC overload and improving their ability to care, which, translates into reducing relapses of the individual with TB.

Description

Keywords

Doente Psicoeducação Patient Psychoeducation

Pedagogical Context

Citation

Cabral, J., Barreto Carvalho, C., Castilho, P., & Pato, C. (2017). Intervenções psicoeducativas dirigidas a familiares de indivíduos com transtorno bipolar. "Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación". Vol. Extr. (5). 206-211. DOI: 10.17979/reipe.2017.0.05.2608

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade da Coruña, Universidade do Minho

Altmetrics