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Abstract(s)
As tendências dos consumidores sempre foram alvo de vários estudos por parte dos académicos ao longo das últimas décadas e, fenómenos como a globalização vieram contribuir para a mudança dos hábitos dos consumidores, sendo as mais recentes mudanças desencadeadas pela pandemia covid-19. O objetivo deste trabalho é compreender, com base nestas tendências e no seu estudo, se haverá viabilidade para instalar na ilha de São Miguel um espaço dedicado à venda de produtos regionais, associado a um pequeno espaço de restauração onde são servidas refeições cuja base são os produtos disponíveis em loja. Surge assim, com este projeto a Pecados Insulares, um conceito que aproveita as caraterísticas únicas do espaço e explora o potencial dos produtos vendidos, bem como o facto de os consumidores etnocêntricos preferirem os produtos da sua região. Para apoiar o desenvolvimento deste projeto foi elaborado um estudo de marketing da marca, por via a perceber os pontos essenciais a desenvolver e melhor explorar, para que esta iniciativa de retalho alcance o sucesso almejado.
ABSTRACT: Consumer trends have always been addressed in academic studies over the last few decades. Phenomena such as globalization contributed to changing consumer habits, with the most recent changes triggered by the covid-19 pandemic, impelling researchers to revisit consumer behavior trends. The purpose of this work is to understand, based on these trends and consumer behavior analysis, whether there will be feasibility to installing on the island of São Miguel a space dedicated to the sale of regional products, associated with a small restaurant space where the products available in the store are served. Thus, with this project, Pecados Insulares emerges as a unique space, that explores the potential of local products sold in the grocery store and the ethnocentric behavior of the consumers, which will lead them to prefer products from their region. To support the project outcomes, a branding study was carried out to understand the essential points to be developed and better explored the unique features of this project.
ABSTRACT: Consumer trends have always been addressed in academic studies over the last few decades. Phenomena such as globalization contributed to changing consumer habits, with the most recent changes triggered by the covid-19 pandemic, impelling researchers to revisit consumer behavior trends. The purpose of this work is to understand, based on these trends and consumer behavior analysis, whether there will be feasibility to installing on the island of São Miguel a space dedicated to the sale of regional products, associated with a small restaurant space where the products available in the store are served. Thus, with this project, Pecados Insulares emerges as a unique space, that explores the potential of local products sold in the grocery store and the ethnocentric behavior of the consumers, which will lead them to prefer products from their region. To support the project outcomes, a branding study was carried out to understand the essential points to be developed and better explored the unique features of this project.
Description
Dissertação de Mestrado, Ciências Económicas e Empresariais, 13 de março de 2025, Universidade dos Açores.
Keywords
Comportamento do consumidor diversificação de negócio estratégias de retalho lançamento de loja marketing de distribuição
Pedagogical Context
Citation
Pereira, André Filipe Resendes. (2024). "Produtos regionais: Avaliação do potencial e comportamento do consumidor". 52 p. (Dissertação de Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2024. Disponível em http://hdl.handle.net/10400.3/8703