Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.13 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A temĆ”tica do projecto desenvolve-se no Ć¢mbito da problemĆ”tica da participação da famĆlia na escolaridade dos filhos, apontando-se esta como mais-valia para o desempenho acadĆ©mico das crianƧas. O envolvimento dos pais na educação dos filhos Ć©, hoje em dia, um assunto que ganha cada vez maior importĆ¢ncia. A influĆŖncia parental desempenha um papel preponderante tanto no desenvolvimento cognitivo da crianƧa como no seu aproveitamento. Nos Ćŗltimos anos muitos estudos tĆŖm vindo a salientar que, para alĆ©m da importĆ¢ncia das atitudes dos pais e da qualidade da interacção com os filhos, Ć© realmente necessĆ”rio que trabalhem com os filhos em casa, destacando-se a ajuda das famĆlias nos trabalhos de casa ou em outras actividades de estudo. A prescrição do trabalho de casa Ć© uma prĆ”tica pedagógica muito comum em muitas escolas e, em muitos casos aparece correlacionado com o aumento do aproveitamento escolar. O estudo tem como finalidade dar a conhecer os comportamentos dos pais face ao apoio na feitura dos trabalhos de casa dos seus filhos/educandos, tendo como questĆ£o de partida: "Quais as modalidades em que a participação dos pais/encarregados de educação na escolaridade dos filhos influencia o sucesso escolar?"
Este estudo foi aplicado aos pais/encarregados de educação dos alunos do 3º Ciclo do Ensino BÔsico da Escola BÔsica 2,3/S Maria Isabel do Carmo Medeiros situada na vila da Povoação. O instrumento utilizado para a recolha dos dados foi o questionÔrio. Numa panorâmica geral observou-se uma reduzida disponibilidade dos pais para auxiliarem os filhos no trabalho de casa.
ABSTRACT: The subject matter of this project is developed within the area of family's participation in their children's studies, highlighting its correlation to the children's academic performance. The importance of parents' involvement in their children's academic education is progressively increasing nowadays. Parental influence plays a key role, not only in the child's cognitive development, but also in his/her school performance. In addition to baring in mind the importance of parental behaviour and the quality of the parents-children interaction, in the last few years, several studies have been emphasizing that it is crucial for parents to work with their children at home, given the significance of families helping kids doing the homework or other study tasks. Assigning homework is a common didactic practice in most schools and it is frequently directly correlated to the improvement in school performance. The purpose of this study is unveiling how parents support their children doing the homework, having as a starting point the following question: "How does the parents'/guardians' role in their children's academic life influence school success?". This study has been applied to parents/ guardians of middle school students (7th to 9th form) from Escola BÔsica 2,3/S Maria Isabel do Carmo Medeiros in Povoação. The method used in data gathering was questionnaire. In general, it was possible to observe that parents lacked availability to help their children in homework assignments.
ABSTRACT: The subject matter of this project is developed within the area of family's participation in their children's studies, highlighting its correlation to the children's academic performance. The importance of parents' involvement in their children's academic education is progressively increasing nowadays. Parental influence plays a key role, not only in the child's cognitive development, but also in his/her school performance. In addition to baring in mind the importance of parental behaviour and the quality of the parents-children interaction, in the last few years, several studies have been emphasizing that it is crucial for parents to work with their children at home, given the significance of families helping kids doing the homework or other study tasks. Assigning homework is a common didactic practice in most schools and it is frequently directly correlated to the improvement in school performance. The purpose of this study is unveiling how parents support their children doing the homework, having as a starting point the following question: "How does the parents'/guardians' role in their children's academic life influence school success?". This study has been applied to parents/ guardians of middle school students (7th to 9th form) from Escola BÔsica 2,3/S Maria Isabel do Carmo Medeiros in Povoação. The method used in data gathering was questionnaire. In general, it was possible to observe that parents lacked availability to help their children in homework assignments.
Description
Dissertação de Mestrado, Ciências Sociais, 11 de Abril de 2014, Universidade dos Açores.
Keywords
CiĆŖncias Sociais Educação Escola FamĆlia Sucesso Escolar Trabalho de Casa (TPC)
Citation
Cordeiro, Rita Mota. "A participação dos pais na escolaridade dos filhos: trabalho de casa e sucesso escolar ". 2014. 111 p.. (Dissertação de Mestrado em Ciências Sociais) - Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2013.