Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Resumo, Índice, Introdução | 234.92 KB | Adobe PDF | ||
Documento Principal | 4.11 MB | Adobe PDF |
Abstract(s)
O presente trabalho pretende relatar os primeiros avanços realizados no cenário de um programa de Ciência Cidadã nos Açores, com vista a detetar espécies de joaninhas não nativas na região. Assim, este trabalho consistiu, em primeiro lugar, na compilação e organização de dados sobre as joaninhas historicamente referenciadas para o arquipélago dos Açores e, em segundo lugar, com essa informação, desenvolver uma interface com os cidadãos. De forma a ajudar na recolha de dados, foram elaborados guias de campo e de laboratório para a observação e identificação de joaninhas, sempre no âmbito da Ciência Cidadã. Todos os protocolos e chave de identificação foram, posteriormente, testados por grupos de voluntários pertencentes às escolas da Ribeira Grande, da Lagoa e valências da Santa Casa da Misericórdia da Ribeira Grande. Foram criadas, também, plataformas virtuais (página Web e página Facebook) com o intuito de permitir ao cidadão comum contribuição com dados através das suas próprias observações. Essas contribuições serão, posteriormente, utilizadas na investigação, por técnicos qualificados, de maneira a poderem ser utilizadas na identificação de potenciais invasoras.
ABSTRACT: The present work intends to report the first achievements made in the scenario of a Citizen Science program in the Azores, in order to detect non-native ladybird species in the region. Thus, this work consisted, firstly, in the compilation and organization of data on the ladybirds historically referenced in the Azores archipelago, and, secondly, consisted in the development of an interface, with the citizens, using the information. In order to assist in the collection of data, field and laboratory guides were developed for the observation and identification of ladybirds, always within the scope of Citizen Science. All guides and identification keys were later tested by groups of volunteers from schools in Ribeira Grande and Lagoa and from valences of Santa Casa da Misericórdia da Ribeira Grande. Virtual platforms (Web and Facebook pages) were also created in order to enable the average citizen to contribute with data through their own observations. These contributions will subsequently be used in the investigation by qualified technicians so that they can be used in the identification of potentials invaders.
ABSTRACT: The present work intends to report the first achievements made in the scenario of a Citizen Science program in the Azores, in order to detect non-native ladybird species in the region. Thus, this work consisted, firstly, in the compilation and organization of data on the ladybirds historically referenced in the Azores archipelago, and, secondly, consisted in the development of an interface, with the citizens, using the information. In order to assist in the collection of data, field and laboratory guides were developed for the observation and identification of ladybirds, always within the scope of Citizen Science. All guides and identification keys were later tested by groups of volunteers from schools in Ribeira Grande and Lagoa and from valences of Santa Casa da Misericórdia da Ribeira Grande. Virtual platforms (Web and Facebook pages) were also created in order to enable the average citizen to contribute with data through their own observations. These contributions will subsequently be used in the investigation by qualified technicians so that they can be used in the identification of potentials invaders.
Description
Dissertação de Mestrado, Biodiversidade e Biotecnologia, 27 março de 2019, Universidade dos Açores.
Keywords
Ciência Cidadã Entomologia Joaninha Ilha de São Miguel (Açores) Açores Citizen Science Ladybirds Dichotomous Key
Citation
Calado, Hugo Renato Marques Garcia. "Ciência Cidadã nos Açores: o uso de joaninhas (Coleptera: Coccinellidae) como espécies-modelo". 2019. 75 p.. (Dissertação de Mestrado em Biodiversidade e Biotecnologia). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2018. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/5089>.