Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.34 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O mundo avança num ritmo cada vez rápido, onde proliferam as descobertas e surgem constantemente novas tendências. A relação entre as marcas e os consumidores tornou-se cada vez mais numa interação dinâmica, sendo que grande parte dessa mesma interação ocorre nos meios digitais, nomeadamente através das redes sociais. Estas tornaram-se numa das principais formas de fidelização do consumidor, que cada vez mais sente maior afinidade.
O marketing digital conquistou um espaço central na estratégia de qualquer organização orientada para o consumidor. No desporto isto não é uma exceção, sendo cada vez mais recorrente o uso das redes sociais como principal canal de comunicação entre as marcas e os atletas com os seus fãs. Apesar das evidências dos ganhos relacionais da utilização das redes sociais, nem todos os desportos têm explorado esta forma de interação com os fãs ou a sua utilização é muito recente, como acontece com a Fórmula 1. O presente estudo procura analisar no mundo da Fórmula 1 esta dinâmica comunicacional, estudando a interação com os fãs à geração de conteúdo através das redes sociais, nomeadamente o Facebook, o Instagram e o Twitter, da própria organização, das equipas e de uma seleção dos seus respetivos pilotos.
Os resultados obtidos sugerem que a rede social onde são colocados mais conteúdos - Twitter, não é aquele que conta com um maior número de seguidores. O Instagram foi, das redes sociais, aquele onde se verificou um maior nível de interação em relação às restantes, apesar de não ser a rede social com o maior número de seguidores. As evidências também sugerem um impacto da Covid19 ao nível da interação dos seguidores com as páginas e do número de seguidores.
ABSTRACT: The world is progressing at an increasingly fast pace, where new trends and discoveries appear more and more frequently. The relationship between brands and consumers has increasingly become an interactive communication, with a large part of that same interaction occurring in the digital environment. Social media has become one of the main spaces for building an engaging customer-firm relationship. Digital Marketing has become an indispensable concept for any consumer-oriented organization. The sporting world is no exception, with its use as the main communication channel becoming more common. Nonetheless, not all sports embraced social media in the same way, such as Formula One, where this channel's use is relatively recent. Thus, this study analyzes the communication undertaken in the world of Formula One, considering fans' interactions and content creation through their social media (Facebook, Instagram, and Twitter). The content analyzed was shared by the organization, the teams, and a selection of their respective drivers. The findings show that Twitter presents the most significant number of the published content. However, it is the one with the least number of followers. Instagram was, of the social media, the one with a higher level of engagement concerning the others, despite not being the social media with more followers. Covid19's impact affected the engagement of followers with pages and the number of followers.
ABSTRACT: The world is progressing at an increasingly fast pace, where new trends and discoveries appear more and more frequently. The relationship between brands and consumers has increasingly become an interactive communication, with a large part of that same interaction occurring in the digital environment. Social media has become one of the main spaces for building an engaging customer-firm relationship. Digital Marketing has become an indispensable concept for any consumer-oriented organization. The sporting world is no exception, with its use as the main communication channel becoming more common. Nonetheless, not all sports embraced social media in the same way, such as Formula One, where this channel's use is relatively recent. Thus, this study analyzes the communication undertaken in the world of Formula One, considering fans' interactions and content creation through their social media (Facebook, Instagram, and Twitter). The content analyzed was shared by the organization, the teams, and a selection of their respective drivers. The findings show that Twitter presents the most significant number of the published content. However, it is the one with the least number of followers. Instagram was, of the social media, the one with a higher level of engagement concerning the others, despite not being the social media with more followers. Covid19's impact affected the engagement of followers with pages and the number of followers.
Description
Dissertação de Mestrado, Ciências Económicas e Empresariais (Marketing), 6 de abril de 2021.
Keywords
Desporto Motorizado Marketing Digital Rede Social (Internet) Digital Marketing Motor Sport Social Media
Citation
Sousa, João Manuel Figueiredo. "Marketing digital em eventos desportivos: uma análise à Fórmula 1". 2021. 64 p.. (Dissertação de Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2020. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/5979>.