| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 7.14 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Procura-se, neste trabalho, elencar algumas ideias que visam contribuir para o entendimento da feminização da profissão docente, na óptica da psicologia. Num primeiro momento mobilizam-se alguns elementos sobre a evolução da profissão de professor/a relacionando essa evolução com o conceito de expectativas de papel de género. Num segundo, esboçam-se perfis de "bom/boa professor/a" comparando as características emergentes com resultados de um ou outro estudo sobre diferenças em função do sexo.
ABSTRACT: This article, which is divided into two parts, attempts to connect ideas from a psychological perspective, in order to promote an understanding of the reasons behind the feminization of the teaching profession. The first part describes the evolution of the teaching profession in terms of gender role expectations. The second section outlines the profile of a "good teacher" by comparing these characteristics with other studies about differences based on sex.
ABSTRACT: This article, which is divided into two parts, attempts to connect ideas from a psychological perspective, in order to promote an understanding of the reasons behind the feminization of the teaching profession. The first part describes the evolution of the teaching profession in terms of gender role expectations. The second section outlines the profile of a "good teacher" by comparing these characteristics with other studies about differences based on sex.
Description
Keywords
Género Profissão Docente Gender Teaching Profession
Pedagogical Context
Citation
Caldeira, S. N. (2008). A compreensão da feminização do professorado. In R. Simas (Coord.), "A mulher e o trabalho nos Açores e nas Comunidades", vol. VI, 1659-1671. Ponta Delgada: UMAR-Açores.
Publisher
UMAR-Açores
