Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.52 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A dimensão que o outro assume nas nossas vivências é um aspeto inquestionável e que influencia, portanto, a forma como vemos e agimos sobre o mundo que nos rodeia. Como tal, podemos considerar que muitas das aprendizagens que realizamos são resultado dessa interação entre a pessoa e o meio. Tendo em conta a importância da dimensão social na aprendizagem, surgiu uma metodologia de ensino-aprendizagem que enfatiza a mesma e que utiliza a interação com o outro (educador/professor, colegas, entre outros) como um recurso na facilitação e promoção da aprendizagem – a aprendizagem cooperativa. Neste trabalho discute-se a importância da aprendizagem cooperativa na aprendizagem, sob o ponto de vista teórico e das orientações curriculares atuais para a educação pré-escolar e para o 1.º ciclo do ensino básico, ilustrando com situações reais de aprendizagem cooperativa realizadas no âmbito da nossa prática pedagógica na educação pré-escolar e do 1.º ciclo do ensino básico. Com este trabalho, pretendemos contribuir para que educadores e professores perspetivem o ensino de forma menos individual, assumindo as mais-valias da aprendizagem cooperativa para a aprendizagem.
ABSTRACT: The dimension that others assume in our experiences is unquestionable and influences the way that we see and act in the world that surrounds us. As such, we can consider that many of the learning we make result from the interaction between a person and the environment. Considering the importance that the social dimension has in learning, emerged a learning method that emphasizes this dimension and uses the interactions with others (teachers, peers, among others) as a resource that promotes learning – cooperative learning. In this work we discuss the importance of cooperative learning in schools, from the theoretical and from the curricular guidelines point of view, for pre-school and 1th cycle of basic education, illustrating with real situations of cooperative learning that took place in our interventions. With this assignment, we pretend to contribute so that educators and teachers perspective teaching in a less individual way, assuming the benefits of cooperative learning.
ABSTRACT: The dimension that others assume in our experiences is unquestionable and influences the way that we see and act in the world that surrounds us. As such, we can consider that many of the learning we make result from the interaction between a person and the environment. Considering the importance that the social dimension has in learning, emerged a learning method that emphasizes this dimension and uses the interactions with others (teachers, peers, among others) as a resource that promotes learning – cooperative learning. In this work we discuss the importance of cooperative learning in schools, from the theoretical and from the curricular guidelines point of view, for pre-school and 1th cycle of basic education, illustrating with real situations of cooperative learning that took place in our interventions. With this assignment, we pretend to contribute so that educators and teachers perspective teaching in a less individual way, assuming the benefits of cooperative learning.
Description
Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico (Relatório de Estágio).
Keywords
Aprendizagem Cooperativa Educação Pré-Escolar Educador de Infância Ensino Básico (1º ciclo) Cooperative Learning
Pedagogical Context
Citation
Monteiro, Renata Paula Silva – "A aprendizagem cooperativa como estratégia de ensino na ação de educadores de infância e professores do 1º ciclo do Ensino Básico". Ponta Delgada : Universidade dos Açores. 2012. 137 f.. Dissertação de Mestrado.