Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.47 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
O presente relatório de estágio foi realizado no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, do Departamento Ciências da Educação da Universidade dos Açores. A investigação que aqui expomos foi desenvolvida aquando das práticas pedagógicas na Educação Pré-Escolar e no Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, referentes às unidades curriculares Prática Educativa Supervisionada I e Prática Educativa Supervisionada II.
Este documento apresenta uma reflexão global sobre o processo desenvolvido nas práticas educativas, focando, de forma particular, as atividades realizadas no âmbito da temática selecionada: A comunicação verbal na aprendizagem da Matemática na Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Com este tema pretende-se analisar a relação entre a comunicação verbal e a capacidade de ensinar e aprender Matemática.
Na primeira parte deste documento são feitas algumas considerações acerca do perfil e formação do educador e professor do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Na segunda parte é abordada a problemática da investigação, explorando o tema central deste trabalho, a comunicação verbal, nas suas dimensões oral e escrita, e a Matemática. Por fim, na terceira parte apresenta-se a ação pedagógica realizada na Educação Pré-Escolar e no Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, bem como a análise e reflexão das atividades concretizadas no âmbito da temática deste relatório de estágio.
Como resultado do trabalho realizado, apontamos, na conclusão, a importância da utilização da comunicação verbal na aprendizagem da Matemática como forma de promover a compreensão da atividade da matemática na sala de aula, a importância da comunicação matemática como linguagem do raciocínio das crianças e, por essa razão, do seu entendimento; e de organizar o espaço, tempo, trabalho e a ação educativa para, de modo a proporcionar momentos de aprendizagem entre os alunos.
ABSTRACT: This curricular internship report was elaborated under the Master’s Degree in Preschool and 1st Cycle Basic Education, Department of Educational Sciences, Azores University. The pedagogical practices described are part of the subjects Práticas Educativas Supervisionadas I and Práticas Educativas Supervisionadas II. This document presents an overall reflection about the process developed in the educational practices, highlighting the activities fulfilled within the topic: Verbal communication in the learning of mathematics in Preschool and 1st Cycle Basic Education. The theme addresses the connection between verbal communication and teaching and learning mathematics. In the first section some considerations are made about the profile and the formation of the preschool educator and first graders teacher. In the second section, the research problematic is addressed, exploring the main topic of this essay, verbal communication, in its oral and written dimensions in context of mathematics learning. Finally, the third section presents the pedagogical action developed in Preschool and 1st Cycle Basic Education and the analysis and reflection of the activities implemented within the theme of this internship report. Ultimately, we can conclude that the verbal communication in the learning of mathematics, allowed us to comprehend the importance of: promote the understanding of what is to learn mathematics, promote the mathematical reasoning and turning the mathematical language as a more natural and easy way for children to express themselves; and the organization of space, time, work and educational action for the teacher, providing learning moments between students.
ABSTRACT: This curricular internship report was elaborated under the Master’s Degree in Preschool and 1st Cycle Basic Education, Department of Educational Sciences, Azores University. The pedagogical practices described are part of the subjects Práticas Educativas Supervisionadas I and Práticas Educativas Supervisionadas II. This document presents an overall reflection about the process developed in the educational practices, highlighting the activities fulfilled within the topic: Verbal communication in the learning of mathematics in Preschool and 1st Cycle Basic Education. The theme addresses the connection between verbal communication and teaching and learning mathematics. In the first section some considerations are made about the profile and the formation of the preschool educator and first graders teacher. In the second section, the research problematic is addressed, exploring the main topic of this essay, verbal communication, in its oral and written dimensions in context of mathematics learning. Finally, the third section presents the pedagogical action developed in Preschool and 1st Cycle Basic Education and the analysis and reflection of the activities implemented within the theme of this internship report. Ultimately, we can conclude that the verbal communication in the learning of mathematics, allowed us to comprehend the importance of: promote the understanding of what is to learn mathematics, promote the mathematical reasoning and turning the mathematical language as a more natural and easy way for children to express themselves; and the organization of space, time, work and educational action for the teacher, providing learning moments between students.
Description
Mestrado, Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, 26 de Setembro de 2016, Universidade dos Açores.
Keywords
Comunicação Verbal Educação Pré-Escolar Ensino Básico (1º Ciclo) Ensino da Matemática Matemática Teaching and Learning Mathematics Verbal Communication
Citation
Freitas, Vanessa Viveiros Amaral. "A comunicação verbal na aprendizagem da Matemática na Educação Pré-Escolar e no Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico". 2016. 132 p.. (Dissertação de Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2016. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/3936>.