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Abstract(s)
Num mundo cada vez mais competitivo, o marketing territorial representa a arte de posicionar um território no vasto mercado mundial. Este tipo de marketing diz respeito aos fatores tipicamente territoriais que possam atrair investimentos industriais, turistas, trabalhadores especializados, sucursais de distribuição, comércios e serviços especializados, entre outros.
O presente trabalho trata das linhas gerais com referência às vantagens resultantes da adoção de um Planeamento Estratégico de Marketing Territorial, a fim de promover o concelho da Praia da Vitória, permitindo deste modo, uma maior atratividade turística, um crescimento económico sustentável do setor de turismo e uma melhor qualidade de vida para os seus residentes.
Nesta linha de pensamento foi elaborado um modelo teórico de Planeamento Estratégico de Marketing Territorial, adequado às necessidades do concelho da Praia da Vitória. Pretende ser a base de um futuro instrumento de trabalho no âmbito das ações e estratégias concelhias destinadas à valorização deste concelho, nomeadamente como
destino turístico. Para a sua concretização foi necessário conhecer e identificar oportunidades, competências e capacidades do lugar em estudo, tendo em conta a insularidade e a partilha das mesmas caraterísticas da Região Autónoma dos Açores.
ABSTRACT: In an increasingly competitive world, territorial marketing represents the art of positioning a territory in the vast world market. This type of marketing refers to typically territorial factors that can attract industrial investments, tourists, specialized workers, distribution branches, specialized trade and services among others. This paper deals with the general lines with reference to the advantages resulting from the adoption of strategic marketing planning in order to promote the municipality of Praia da Vitória, thus allowing a greater tourist attractiveness, sustainable economic growth of the tourism sector and a better quality of life for its residents. Having this issue in mind, adapted to the needs of Praia da Vitória, a theoric model of a strategic territorial marketing plan was developed. The main purpose of the present dissertation thesis is meant to be the root of a future instrument to be used in actions and strategies that value this place, mainly as a tourism destination place, identifying and studying opportunities, skills and capacities of this place, taking into account the issue of insularity and the shared characteristics of the Autonomous Region of the Azores.
ABSTRACT: In an increasingly competitive world, territorial marketing represents the art of positioning a territory in the vast world market. This type of marketing refers to typically territorial factors that can attract industrial investments, tourists, specialized workers, distribution branches, specialized trade and services among others. This paper deals with the general lines with reference to the advantages resulting from the adoption of strategic marketing planning in order to promote the municipality of Praia da Vitória, thus allowing a greater tourist attractiveness, sustainable economic growth of the tourism sector and a better quality of life for its residents. Having this issue in mind, adapted to the needs of Praia da Vitória, a theoric model of a strategic territorial marketing plan was developed. The main purpose of the present dissertation thesis is meant to be the root of a future instrument to be used in actions and strategies that value this place, mainly as a tourism destination place, identifying and studying opportunities, skills and capacities of this place, taking into account the issue of insularity and the shared characteristics of the Autonomous Region of the Azores.
Description
Dissertação de Mestrado, Ciências Económicas e Empresariais, 20 de março de 2018, Universidade dos Açores.
Keywords
Marketing Territorial Turismo Praia da Vitória (Açores) Açores Tourism Destinations Territorial Marketing
Citation
Rosa, Ricardo António Ferraz. "O marketing territorial como instrumento de valorização de destinos turísticos: aplicação ao concelho da Praia da Vitória". 2018. 69 p.. (Dissertação de Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2017. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/4682>.