Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Automated Discovery of Relationships, Models, and Principles in EcologyPublication . Cardoso, Pedro; Veiga Branco, Vasco; Borges, Paulo A.V.; Carvalho, José Carlos; Rigal, François; Gabriel, Rosalina; Mammola, Stefano; Cascalho, José Manuel; Correia, LuísEcological systems are the quintessential complex systems, involving numerous high-order interactions and non-linear relationships. The most used statistical modeling techniques can hardly accommodate the complexity of ecological patterns and processes. Finding hidden relationships in complex data is now possible using massive computational power, particularly by means of artificial intelligence and machine learning methods. Here we explored the potential of symbolic regression (SR), commonly used in other areas, in the field of ecology. Symbolic regression searches for both the formal structure of equations and the fitting parameters simultaneously, hence providing the required flexibility to characterize complex ecological systems. Although the method here presented is automated, it is part of a collaborative human–machine effort and we demonstrate ways to do it. First, we test the robustness of SR to extreme levels of noise when searching for the species-area relationship. Second, we demonstrate how SR can model species richness and spatial distributions. Third, we illustrate how SR can be used to find general models in ecology, namely new formulas for species richness estimators and the general dynamic model of oceanic island biogeography. We propose that evolving free-form equations purely from data, often without prior human inference or hypotheses, may represent a very powerful tool for ecologists and biogeographers to become aware of hidden relationships and suggest general theoretical models and principles.
- Uso de Ontologias num Repositório de OAs sobre o MarPublication . Mendes, Armando B.; Cascalho, José Manuel; Behr, AndréA aprendizagem digital, apoiada em diferentes tecnologias e metodologias, permite o uso e reuso de elementos de ensino ou recursos de aprendizagem a que chamamos Objetos de Aprendizagem (OAs). Este tipo de recursos digitais tem tido um aumento de procura e utilização ao longo dos anos, em especial nestes tempos de pandemia e ensino a distância. Os OAs podem ser usados em vários contextos e combinados ou modificados para gerar um OA totalmente novo. Para que estejam acessíveis e facilmente pesquisáveis, são geralmente catalogados em Repositórios de Objetos de Aprendizagem (ROAs) como e exemplo o REDA (reda.azores.gov.pt), desenvolvido pelo governo regional, ou a escola digital (escoladigital.org.br), uma federação de repositórios no Brasil. Este movimento de partilha de elementos de aprendizagem digitais, que podem ser criados e utilizados por todos, baseia-se nos velhos conceitos de código aberto e desenvolvimento colaborativo. […].