Browsing by Issue Date, starting with "2022-04-29"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- From Portuguese social policy to the social employment market in the autonomous region of the AzoresPublication . Fontes, Paulo VitorinoThis work aims to present, in a concise and systematised way, through bibliographic research, an analysis of the implementation of the public policy, the Social Labour Market in the Autonomous Region of the Azores. Contextualising this policy in the wider framework of social policies implemented in Portugal, considering that public policies are responses of the public authorities to social problems, presenting themselves as strategies that institutionalise a set of systematic actions to achieve certain goals considered to be of public interest. The formulation and implementation of public policies depend on and are the result of the interaction of numerous logics of actors, be they individual or collective, be they public or private. In this sense, the present work develops a theoretical conception of policy analysis, as a study methodology, comprising the categories: actors, content, context and process, where in the latter, the processes of agenda building, policy formulation and implementation are specified. Finally, contributions will be made to the review of this public policy.
- Acuarelas filosóficas : una revisión del concepto de curriculum en filosofía para niñxs a partir de la noción de natalidadPublication . Macías, Julián; Carvalho, Magda Costa; Kohan, Walter OmarEsta dissertação procura rever a metodologia do programa Filosofia para Crianças com base na noção de natalidade desenvolvida por Hannah Arendt em A Condição Humana. A hipótese de onde partimos é que a forma como o programa Filosofia para a Criança apresenta na sua proposta programática um método em formato curricular, que inclui materiais (manuais de apoio aos professores juntamente com romances filosóficos) e indicações destinadas directamente àqueles que coordenam ou orientam as comunidades de investigação filosófica, condiciona fortemente a forma como professores e crianças se relacionam com o currículo e com a própria proposta. Dentro deste quadro, dois objectivos motivam este documento. Por um lado, (a) rever a proposta programática iniciada por Lipman e Sharp, tomando o conceito de método como seu eixo. Por outro lado, é também um objectivo (b) avançar numa proposta que mantenha as potencialidades e possibilidades de um método, sem cair nos problemas levantados à sua volta. Esta proposta, a que chamamos acuarelas filosóficas, poderia ser uma forma de articular as tensões existentes entre a prática filosófica e a necessidade de estabelecer um método para a desenvolver como uma prática educacional e académica. [...].