Browsing by Issue Date, starting with "2000-04"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Trace element status (Se, Cu, Zn) and serum lipid profile in portuguese subjects of San Miguel Island from Azores' ArchipelagoPublication . Viegas-Crespo, Ana Maria; Pavão, Maria Leonor; Paulo, O.; Santos, Víctor; Santos, Maria CristinaData on selenium, copper and zinc in serum of Portuguese inhabitants of the city of Ponta Delgada - Azores Archipelago are reported for the first time. The subjects are of both sexes, aged 20 to 60 years, and non-abusers of alcohol, tobacco or drugs. Serum concentrations of these elements are in the same range than those found for populations of Lisbon and of some other European countries. Differences between sexes are observed, with serum selenium and zinc levels being higher in males than in females, and the copper levels being higher in females as compared to males. These results can be explained by the hormonal status and/or oral contraceptive steroids intake, particularly for copper. Concerning lipid profile, the majority of individuals have serum lipid parameters within the normal range. In addition, no difference in trace element levels between normo and hyperlipidemic individuals is observed and no conclusive results about the relationship of all evaluated parameters to alcohol, tobacco and drug consumption are observed, in agreement with data obtained in the population of Lisbon.
- Modelos de localização e previsão de vendas de novas superfícies comerciais de venda a retalho: revisão do 'estado de arte'.Publication . Themido, Isabel H.; Mendes, Armando B.Os métodos utilizados no desenvolvimento e calibração de modelos de localização de espaços comerciais e previsão de vendas são múltiplos, variando desde simples modelos de previsão por analogia até modelos muito complexos que incorporam modelos causais dentro de uma estrutura de modelo gravitacional. Mais recentemente, surgiram também alguns modelos em que se recorre a meta-heurísticas para apoiar decisões de configuração da rede de uma cadeia de retalho. Neste artigo apresentam-se as várias metodologias dando especial atenção aos modelos causais. Podem ser relevantes factores de natureza geográfica, demográfica, socioeconómicas e concorrenciais. As variáveis de natureza geográfica são indispensáveis em modelos de localização já que é necessário avaliar a acessibilidade das várias localizações, enquanto as demográficas permitem avaliar a área de influência da loja e o número de clientes potencial de cada localização enquanto as variáveis socioeconómicas são indispensáveis na caracterização dos potenciais clientes. Por fim os factores concorrenciais são de primordial importância para a avaliação da quota de mercado potencial da nova loja.