Browsing by Author "Silva, Alexandra A."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Chironomidae (Diptera: Insecta) da ilha de Santa MariaPublication . Ramos, João; Raposeiro, Pedro M.; Cunha, Andreia; Silva, Alexandra A.; Costa, Ana C.; Gonçalves, VitorO presente trabalho surge no âmbito da Expedição Científica do Departamento de Biologia da Universidade dos Açores à ilha de Santa Maria, durante a qual foram amostrados diversos ambientes aquáticos para o estudo da sua biodiversidade. O trabalho realizado possibilitou a actualização da lista de espécies de Chironomidae para a ilha de Santa Maria, tendo sido encontrados quatro novos registos para esta ilha.
- Coccolithophore species as indicators of surface oceanographic conditions in the vicinity of Azores islandsPublication . Silva, Alexandra A.; Brotas, Vanda; Valente, A.; Sá, C.; Diniz, Tania; Patarra, Rita F.; Álvaro, Nuno V.; Neto, Ana I.During summer 2008 and spring 2009, surface oceanographic surveys were carried out around three islands of the Azores archipelago (Terceira, São Miguel and Santa Maria) to assess the phytoplankton distribution and associated physico-chemical processes. The Azores archipelago is a major feature in the biogeochemical North Atlantic Subtropical Gyre (NAST) province although its influence on the productivity of the surrounding ocean is poorly known. Surface phytoplankton was studied by microscopy and HPLC (High Precision Liquid Chromatography). The mean values for biomass proxy Chlorophyll a (Chla) ranged from 0.04 to 0.55 μg Lˉ¹ (Chla maximum = 0.86 μg Lˉ¹) and coccolithophores were the most abundant group, followed by small flagellates, Cyanobacteria, diatoms and dinoflagellates being the least abundant group. The distribution of phytoplankton and coccolithophore species in particular presented seasonal differences and was consistent with the nearshore influence of warm subtropical waters from the south Azores current and colder subpolar waters from the north. The satellite-derived circulation patterns showed southward cold water intrusions off Terceira and northward warm water intrusions off Santa Maria. The warmer waters signal was confirmed by the subtropical coccolithophore assemblage, being Discosphaera tubifera a constant presence under these conditions. The regions of enhanced biomass, either resulting from northern cooler waters or from island induced processe, were characterized by the presence of Emiliania huxleyi. Diatoms and dinoflagellates indicated coastal and regional processe of nutrient enrichment and areas of physical stability, respectively.
- Ecological quality of Azorean coastal waters.Publication . Neto, Ana I.; Patarra, Rita F.; Brotas, Vanda; Álvaro, Nuno V.; Gameiro, Carla; Silva, Alexandra A.; Diniz, Tania; Prestes, Afonso L.; Azevededo, José M. N.; Medeiros, Margarida C.; Pacheco, Dina M.; Gaspar, João L.
- Ecological quality of Azorean coastal waters: macrophytes and phytoplankton evaluation.Publication . Patarra, Rita F.; Brotas, Vanda; Álvaro, Nuno V.; Gameiro, Carla; Silva, Alexandra A.; Diniz, Tania; Prestes, Afonso L.; Azevedo, José M. N.; Medeiros, Margarida C.; Pacheco, Dina M.; Gaspar, João L.; Neto, Ana I.
- Um guia digital para a Natureza : promover a floresta dos Açores com aprendizagem baseada no lugarPublication . Picanço, Ana; Gabriel, Rosalina; Arroz, Ana Margarida Moura; Amorim, Isabel R.; Silva, Alexandra A.; Sousa, Duarte; Matos, SóniaO projeto Guia de Campo (GC) no âmbito da transformação digital operada nos modos de aprendizagem característicos das sociedades contemporâneas. Hoje, as ferramentas móveis interativas e a aprendizagem baseada no lugar são recursos pedagógicos cada vez mais presentes na educação ambiental. O projeto GC pretende investigar o papel das tecnologias digitais interativas no desenvolvimento da literacia científica, ambiental e da conservação, entre jovens residentes nos Açores, ajudando a tornar mais significativas e apelativas as experiências educativas desenvolvidas em contextos naturais. A instrumentalidade da videofilia na estimulação da biofilia e testada neste projeto, com vista à promoção de conhecimentos, atitudes e práticas conservacionistas, uma vez que vários estudos evidenciam que os jovens só tendem a proteger o que conhecem e entendem, e que a promoção de experiências ativas na natureza (ou sobre esta) estimula a biofilia e a curiosidade das crianças. […].