Repository logo
 
Publication

The question of desirability : how is education a risk

dc.contributor.authorCosta Carvalho, Magda
dc.date.accessioned2017-10-09T09:43:55Z
dc.date.available2017-10-09T09:43:55Z
dc.date.issued2017-09
dc.description.abstractGert Biesta defende que a educação consiste em apresentar às crianças um caminho que vai daquilo que elas querem até àquilo que é bom que elas queiram, oferecendo-lhes as condições para que passem do primeiro ao segundo. Esta passagem de um reino de desejos individuais para o reino do desejável constitui, para o autor, uma "existência des-centralizada". Uma vez que existe uma dimensão normativa inegável nesta perspetiva, pareceu-nos relevante procurar os valores e princípios que a orientam. Na sua conferência no ICPIC, G. Biesta refere-se ao conceito levianasiano de responsabilidade, identificando os desejos individuais (das crianças) com um modo de existência egológico. No seu livro de 2014, The beautiful risk of education, o autor menciona o conceito de sabedoria educacional (dos adultos), a partir de uma perspetiva aristotélica. Em ambas as leituras, Biesta concede privilégios normativos aos adultos, afirmando que, num ambiente educativo, estes têm a responsabilidade de ser educadores e não “aprendentes” (learners). A partir deste contexto, questionamos a afirmação da educação como um risco. Uma vez que, segundo o autor, os professores e educadores têm ao seu dispor padrões normativos de avaliação pelos quais devem orientar as suas práticas, bem como os comportamentos dos alunos (seja a responsabilidade diante do Outro, seja a capacidade de produzir bons juízos), como se poderá ainda falar da educação como risco? Terminamos o nosso comentário procurando significados mais profundos para o conceito de risco em educação.pt_PT
dc.description.abstractABSTRACT: Gert Biesta claims that education involves introducing young people to a pathway from what they want to what it is good for them to want, offering the conditions for children to cross from the former to the latter. This shift from a realm of individual desires to the realm of the desirable constitutes a “de-centered existence”. Since there is an undeniable normative dimension in this view, it seemed important to search for the guiding values or principles that frames it. In his ICPIC talk, G. Biesta refers to the Levinasian concept of responsibility, identifying individual desires (children’s desires) with the egological way of existence. In his 2014’s book, The beautiful risk of education, Biesta mentions the concept of educational wisdom (educators’ wisdom), through an Aristotelian standpoint. In either perspective, the author grants normative privileges to adults, claiming that, in an educational environment, adults have the responsibility to be educators and not learners. We follow from here to question Biesta’s statement of education as a risk, since if there are evaluative standards according to which educators can orient their practices, as well as students behaviors (either the responsibility in face of the Other or the ability to make good and wise judgments), how can one still talk about a risk in education? We end up our commentary by looking for deeper meanings for the concept of risk in education.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCosta Carvalho, M. (2017). The question of desirability: how is education a risk?. "Childhood & Philosophy", 13(28), pp. 537-546.pt_PT
dc.identifier.doi10.12957/childphilo.2017.29828pt_PT
dc.identifier.isbn1984-5987
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.3/4441
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherNúcleo de Estudos de Filosofias e Infâncias (NEFI), Programa de Pós-Graduação em Educação (ProPEd)pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/article/view/29828/21454pt_PT
dc.subjectRiscopt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectFilosofia para Criançaspt_PT
dc.subjectDesejabilidadept_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectDesirablept_PT
dc.subjectNormativept_PT
dc.subjectRiskpt_PT
dc.titleThe question of desirability : how is education a riskpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceRio de Janeiropt_PT
oaire.citation.endPage546pt_PT
oaire.citation.issue(28)pt_PT
oaire.citation.startPage537pt_PT
oaire.citation.titleChildhood and Philosophypt_PT
oaire.citation.volume13pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
M. COSTA CARVALHO, The question of desirability_how is education a risk.pdf
Size:
198.08 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.73 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: