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Authors
Abstract(s)
As crescentes exigências do mercado do trabalho, tornam o estudo da satisfação no trabalho num tópico bastante atual e de grande interesse, tanto para o bem-estar e saúde do indivíduo, como para a organização e o seu funcionamento.
O presente estudo teve como objetivo aferir a influência da inteligência emocional e da personalidade na satisfação do trabalho.
Quanto à metodologia, foi usado o inquérito para a recolha de informação a 104 indivíduos do sector do comércio e restauração.
Na análise dos resultados, privilegiou-se a análise estatística em que se identificou a dimensão da personalidade “Neuroticismo” como o principal preditor da satisfação no trabalho, seguido da dimensão da inteligência emocional STEU-B.
Por fim conclui-se que indivíduos com inteligência emocional e baixo valor de “Neuroticismo” têm maior satisfação no trabalho.
ABSTRACT: The increasing demands of the labor market make the study of job satisfaction a very current subject of great interest, both for the well-being and health of the individual, and for the organization and its functioning. The present study aimed to assess the influence of emotional intelligence and personality on job satisfaction. As for the methodology, the survey was used to collect information from 104 individuals from the trade and catering sector. In the analysis of the results, we focused on the statistical analysis in which the personality dimension "Neuroticism" was identified as the main predictor of job satisfaction, followed by the STEU-B emotional intelligence dimension. Finally, it is concluded that individuals with emotional intelligence and low value of "Neuroticism" have higher job satisfaction.
ABSTRACT: The increasing demands of the labor market make the study of job satisfaction a very current subject of great interest, both for the well-being and health of the individual, and for the organization and its functioning. The present study aimed to assess the influence of emotional intelligence and personality on job satisfaction. As for the methodology, the survey was used to collect information from 104 individuals from the trade and catering sector. In the analysis of the results, we focused on the statistical analysis in which the personality dimension "Neuroticism" was identified as the main predictor of job satisfaction, followed by the STEU-B emotional intelligence dimension. Finally, it is concluded that individuals with emotional intelligence and low value of "Neuroticism" have higher job satisfaction.
Description
Dissertação de Mestrado, Gestão de Empresas (MBA), 20 de março de 2018, Universidade dos Açores.
Keywords
Emoção Inteligência Emocional Personalidade Satisfação no Trabalho Trabalho Emotional Intelligent Personality Work Satisfaction
Citation
Leite, Guilherme André Ferreira. "Influência da inteligência emocional e personalidade na satisfação profissional". 2018. 81 p.. (Dissertação de Mestrado em Gestão de Empresas/MBA). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2017. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/4679>.