CEEAplA Working Paper Series 2010
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Browsing CEEAplA Working Paper Series 2010 by Author "Mendes, Armando B."
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- Azorean agriculture efficiency by PARPublication . Noncheva, Veska; Mendes, Armando B.; Silva, EmilianaThe producers always aspire at increasing the efficiency of their production process. However, they do not always succeed in optimizing their production. In the last years, the interest on Data Envelopment Analysis (DEA) as a powerful tool for measuring efficiency has increased. This is due to the large amount of data sets collected to better understand the phenomena under study, and, at the same time, to the need of timely and inexpensive information. The “Productivity Analysis with R” (PAR) framework establishes a user-friendly data envelopment analysis environment with special emphasis on variable selection and aggregation, and summarization and interpretation of the results. The starting point is the following R packages: DEA (Diaz-Martinez and Fernandez-Menendez, 2008) and FEAR (Wilson, 2007). The DEA package performs some models of Data Envelopment Analysis presented in (Cooper et al., 2007). FEAR is a software package for computing nonparametric efficiency estimates and testing hypotheses in frontier models. FEAR implements the bootstrap methods described in (Simar and Wilson, 2000). PAR is a software framework using a portfolio of models for efficiency estimation and providing also results explanation functionality. PAR framework has been developed to distinguish between efficient and inefficient observations and to explicitly advise the producers about possibilities for production optimization. PER framework offers several R functions for a reasonable interpretation of the data analysis results and text presentation of the obtained information. The output of an efficiency study with PAR software is self- explanatory. We are applying PAR framework to estimate the efficiency of the agricultural system in Azores (Mendes et al., 2009). All Azorean farms will be clustered into homogeneous groups according to their efficiency measurements to define clusters of “good” practices and cluster of “less good” practices. This makes PAR appropriate to support public policies in agriculture sector in Azores.
- Canonical correlation analysis and DEA for azorean agriculture efficiencyPublication . Mendes, Armando B.; Noncheva, Veska; Silva, EmilianaIn this paper we will document the application of canonical correlation analysis to variable aggregation using the correlations of the original variables with the canonical variates. A case study, about farms in Terceira Island, with a small data set is presented. In this data set of 30 farms we intend to use 17 input variables and 2 output variables to measure DEA efficiency. Without any data reduction procedure several problems known as “curse of dimensionality” are expected. With the data reduction procedures suggested it was possible to conclude quite acceptable and domain consistent conclusions.
- Sistema de apoio à decisão para a gestão escolarPublication . Guerra, José A. G. de Vargas; Mendes, Armando B.Os Sistemas de Informação com recursos às Tecnologias da Informação e da Comunicação contribuem de forma decisiva para o sucesso das organizações. A Escola não é excepção. A Gestão da Informação e do Conhecimento assumem um papel relevante nas organizações para que estas possam responder a um mundo em constante mudança. É, portanto, necessário que as organizações e os seus profissionais desenvolvam novas posturas e novas formas de gerir a inteligência organizacional, investindo na melhoria conjunta e equilibrada dos seus recursos tecnológicos e humanos. Neste contexto, tendo presente o papel relevante que os Sistemas de Apoio à Decisão podem desempenhar no Ensino, surge esta dissertação que se pretende que contribua para enriquecer o Sistema de Informação existente na Escola Secundária das Laranjeiras, numa perspectiva sociotécnica. Desenvolvemos um Sistema de Apoio à Decisão para o Conselho Executivo da Escola que integra: (1) um sistema de classificação automática de alunos com base em parâmetros de comportamento e rendimento, capaz de caracterizar o perfil/rendimento de cada aluno, com uma interface gráfica de fácil utilização e uma base de dados para armazenamento de dados e resultados; (2) um sistema de contactos de funcionários docentes e não docentes com uma base de dados e uma interface gráfica que permite efectuar consultas com facilidade; (3) uma interface gráfica que permite o acesso directo a uma multiplicidade de aplicações utilizadas pelos vários serviços da Escola, ao sistema de classificação de alunos, ao sistema de contactos e ao sítio Web da Escola.
