FCSH: CHAM - Centro de Humanidades - Açores
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O CHAM — Centro de Humanidades é uma unidade de investigação inter-universitária vinculada à Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e à Universidade dos Açores. Desenvolve estudos em diversos campos disciplinares como Arqueologia, História da Arte, Património, Literatura, Filosofia e História das Ideias e nas áreas da História (História Económica, Social, Cultural, Religiosa, Política, da Ciência, dos Livros e das Práticas de Leitura).
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Browsing FCSH: CHAM - Centro de Humanidades - Açores by Author "Albergaria, Isabel Soares de"
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- Analyzing Pilot Projects of Creative Tourism in an Ultra-Peripheral Region : Which guidelines can be extracted for sustainable regional development?Publication . Santos, Carlos; Couto, Gualter; Albergaria, Isabel Soares de; Silva, Leonor Sampaio da; Medeiros, Pilar Damião; Simas, Rosa Neves; Castanho, Rui AlexandreSeveral authors have shown that some tourism typologies - i.e., rural tourism, nature-based tourism, or creative tourism - have a more predominant role in attaining regional sustainability. In this regard, this paper explores the impacts of five pilot projects of creative tourism on the sustainable development of the insular Autonomous Region of the Azores. Through direct exploratory tools, such as interviews and site analyses, the present study enabled us to provide greater insight into creative tourism projects and their relevance to the development of an ultra-peripheral island region. As part of the CREATOUR AZORES Project, this study is based on five creative tourism pilot projects operating in the Azores, Portugal. As such, it is recommended that the regional government, local authorities, and other relevant actors and players in this region actively support and create strategies to strengthen these projects (and similar initiatives) once they not only contribute to regional development and destination promotion but also promote much-desired sustainable development - once these kinds of tourism, in theory, and practice, counteract the dire effects of mass tourism.
- Creative tourism on islands : a review of the literaturePublication . Baixinho, Alexandra; Santos, Carlos; Couto, Gualter; Albergaria, Isabel Soares de; Silva, Leonor Sampaio da; Medeiros, Pilar Damião; Simas, Rosa NevesIn the last two decades, creative tourism has evolved as a burgeoning field, encompassing a wide range of concepts and practices, in di_erent places around the world. From the very beginning, however, creative tourism has aimed to contribute to sustainable development and increased community wellbeing, as an alternative to mass cultural tourism. With this review article, our main objective is to identify and analyze a body of literature that specifically addresses creative tourism in islands, contributing to fill a gap in the knowledge since no reviews with this focus have yet been undertaken. Our aim is to provide a critical overview of creative tourism experiences at island destinations worldwide, addressing the plurality of empirical contexts and methodological approaches found in academic research. This review highlights the key trends in creative tourism, pointing out two distinct approaches: creative tourism in urban contexts, based on creative events, “cultural clusters” or Cultural and Creative Industries (CCIs), versus community-focused small-scale tourism experiences in rural contexts. This paper also provides an opportunity to assess the evolution of sustainable creative tourism approaches in islands.
- Viagens, Produtos e Consumos Artísticos. O espaço ultramarino português, 1450-1900Publication . Albergaria, Isabel Soares de; Chaves, Duarte NunoProdutos, Viagens e Consumos Artísticos compõe o essencial do que foi apresentado e discutido durante o V Colóquio das Velas, que decorreu nas Velas, ilha de São Jorge, de 2 a 4 de Julho de 2015. Centrado nos domínios disciplinares da história da arte, história da arquitetura e do urbanismo, o programa desenvolveu os temas da produção, circulação e consumos artísticos realizados no espaço ultramarino português, ao longo de um arco temporal globalmente situado na Idade Moderna. Visando abordagens que procurassem realçar as noções de fronteiras móveis e reequacionar os moldes em que se processaram as relações entre espaços imbuídos de centralidade orgânica e as suas margens e periferias, o tema do colóquio procurou aprofundar linhas de investigação conectadas com o plano estratégico do CHAM, em torno dos conceitos de “mobilidade” e de “fronteira”. Com esse enquadramento, importou conhecer tanto os protagonistas da encomenda e as suas motivacoes, como os veiculos de actualizacao dos nucleos tecnicos e iconograficos dos objectos artisticos circulados e, bem assim, a transmutacao de significados operados com a sua circulacao e recontextualizacao. Ate que ponto terao os objetos importados adquirido significados politicos e culturais que imediatamente os distinguiam dos demais, catapultando‑os para outra esfera cultural? Como foram incorporadas e transformadas as imagens em funcao dos contextos sociais, religiosos e comerciais diversos, na linha do que Baxandall chamou o period eye? E de que modo se opera a hibridizacao de linguagens artisticas e a miscigenacao da arte produzida por pintores, escultores, imaginarios, ilustradores, arquitetos e mestres‑de‑obras em digressao no interior deste sistema mundial que atravessa o extremo oriente e chega aos confins do Brasil, passando pelas ilhas atlanticas? […].
