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Authors
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Abstract(s)
Os social media revolucionaram os meios de comunicação e a forma como as empresas interagem com os seus consumidores. O consumidor evoluiu e modificou a forma como busca informação antes da tomada de decisão de compra.
A restauração tem sentido o alterar deste comportamento, quer pelo aumento da exigência dos consumidores, quer pela procura de validações de terceiros antes mesmo de procurarem o estabelecimento de restauração.
O objetivo do presente trabalho consiste na busca de respostas de quem são estes novos consumidores e como eles estão presentes nos social media. Para tal, procurasse não só indagar os internautas sobre as suas motivações, mas também verificar as dinâmicas existentes dentro de uma rede social temática. Assim, consegue-se traçar o retrato do peso que os social media têm na tomadas de decisão de estratégia de comunicação das empresas e, também, o que são comunidades virtuais temáticas e quem nelas participa.
O tipo de investigação adotado neste estudo foi do tipo quantitativo de natureza descritiva, recorrendo-se à recolha direta de conteúdo na rede social Facebook, na comunidade temática e ao método de questionário online. Foram obtidos 100 questionários válidos, os quais fornecem um conjunto de perceções sobre a utilização desses das comunidades virtuais temáticas. A análise de clusters foi realizada recorrendo ao método Kmeans Clusters, de forma a verificar as hipóteses de estudo.
Os resultados apontam para a existência de diferentes perfis de utilizadores dentro da comunidade virtual temática, com diferentes motivações de presença, sendo que o fator em comum é o de comida como comunidade.
ABSTRACT: Social media have revolutionized communication and the way in which companies interact with their consumers, and consumers have evolved and changed their way of searching information before making a purchasing decision. The restaurant industry has felt this change in behavior through increased consumer demands or third-party validation before consumers make a dining choice. The aim of this work is to identify these new consumers and how they are presented in social media. To this end, the study seeks not only to ask netizens about their motivations, but also to examine the existing dynamics within a thematic social network. By doing so, it is possible to trace the influence that social media have had in companies’ communication strategy decisions and also the thematic virtual communities and who is participating in them. The type of research used in this study is quantitative descriptive, employing the direct collection of content from the social network Facebook, the thematic community, and the online questionnaire method. We obtain 100 valid questionnaires, which provide a set of perceptions about the use of these thematic virtual communities. A cluster analysis is performed using k-means clustering to test the hypothesis. The results point to the existence of different user profiles within the virtual community theme, with different motivations for their presence, and suggest that common factors are the food of the community.
ABSTRACT: Social media have revolutionized communication and the way in which companies interact with their consumers, and consumers have evolved and changed their way of searching information before making a purchasing decision. The restaurant industry has felt this change in behavior through increased consumer demands or third-party validation before consumers make a dining choice. The aim of this work is to identify these new consumers and how they are presented in social media. To this end, the study seeks not only to ask netizens about their motivations, but also to examine the existing dynamics within a thematic social network. By doing so, it is possible to trace the influence that social media have had in companies’ communication strategy decisions and also the thematic virtual communities and who is participating in them. The type of research used in this study is quantitative descriptive, employing the direct collection of content from the social network Facebook, the thematic community, and the online questionnaire method. We obtain 100 valid questionnaires, which provide a set of perceptions about the use of these thematic virtual communities. A cluster analysis is performed using k-means clustering to test the hypothesis. The results point to the existence of different user profiles within the virtual community theme, with different motivations for their presence, and suggest that common factors are the food of the community.
Description
Dissertação de Mestrado, Ciências Económicas e Empresariais, 13 de Janeiro de 2017, Universidade dos Açores.
Keywords
Comunicação Consumidor Redes Sociais Restauração Communication Consumer Social Media
Citation
Medeiros, Vera Lúcia da Costa. "Relacionamento empresa/cliente no mundo digital: uma abordagem". 2017. 104 p.. (Dissertação de Mestrado em Ciências Económicas e Empresariais). Ponta Delgada: Universidade dos Açores, 2016. [Consult. Dia Mês Ano]. Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10400.3/4233>.