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Título: Os exames do 4º ano na blogosfera : concepções sobre escola, crianças e dinâmicas familiares
Autor: Melo, Benedita Portugal
Diogo, Ana Matias
Ferreira, Manuela
Palavras-chave: Exames
Oficio de Aluno
Ensino Básico (1º Ciclo)
Concepções Educativas
Criança
Inocência
Exams
Pupil Metier
Primary Education
Educational Conceptions
Child
Innocence
Data: 2016
Editora: Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
Citação: Melo, B. P., Diogo, A., & Ferreira, M. (2016). Os exames do 4º ano na blogosfera: concepções sobre escola, crianças e dinâmicas familiares. In M. G. Alves, L. L. Torres, B. Dionísio, & P. Abrantes (Orgs.), "A Educação na Europa do Sul. Constrangimentos e Desafios em Tempos Incertos" / "La Educación en la Europa del Sur. Constricciones y Desafíos en Tiempos Inciertos" (pp. 959-980). Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa.
Resumo: In the school year of 2012/2013, Portugal reinstated national exams in the 4th grade, thirty nine years after their eradication from Portuguese educational system. If there already is a group of researches studying the effects of the enforcement of exams in the teaching practices of secondary school teachers, in families investment strategies in children’s school success and in the relationship between youth and school (Antunes 2010;Melo, 2009;Neves, 2014; Torres, 2014), there is still little knowledge about the consequences of the enforcement of exams in the daily life of teachers, families and children of the first school cycle. This paper presents the results of electronic documental sources, in order to enhance the educational models and child conceptions that flow, concerning 4th grade exams, in the new public space represented by internet. From the analysis of live voices of teachers, parents and children disseminated on blogosphere we have found two polarised logics: on one hand, a logic centred in the metier of being a child (Sirota, 2006) considering the child as an infant personalitywhose development should be supported by socialization agencies (Ariès, 1978), and on the other, an instrumental logic centred in the pupil-child and in academic results (Perrenoud, 1994). Our conclusions will enhance: (a)how parents, teachers and children stand between these two poles while ideal types; b) how these poles potentially generate tension and drive this individuals to construct composite justification logics for their actions and conceptions; c) How children transit between the roles of “child-innocence” and “effective pupil”.
Descrição: I Conferência Ibérica de Sociologia da Educação | I Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, 9 e 11 de julho de 2015
URI: http://hdl.handle.net/10400.3/4352
ISBN: 978-989-678-412-6
Aparece nas colecções:DSOC - Comunicações a Conferências / ConferenceItem
CICS/A - Comunicações a Conferências / ConferenceItem

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